HOTELARSTWO I GASTRONOMIA, Podstawy hotelarstwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
HOTELARSTWO I GASTRONOMIAHOTELARSTWO I GASTRONOMIA1. Rys historyczny i poj�cie hotelarstwa.Od tysi�cy lat ludzie zmieniali swoje miejsce pobytu. Powody tego by�y r�ne; odw�dr�wek handlowych, religijnych, towarzyskich, a� po podr�e turystyczne.Pierwsze �lady zorganizowanego celowo budownictwa pochodz� z teren�w BliskiegoWschodu i si�gaj� II tysi�clecia p.n.e. Najstarsze formy dom�w zajezdnych dlakupc�w powsta�y wzd�u� naturalnych szlak�w podr�nych, w miejscach z pitn� wod�,odleg�ych od siebie oko�o jednego dnia podr�y i nosi�y nazw� �karavanseraj�.W staro�ytnej Grecji i Rzymie oko�o IV wieku p.n.e. istnia�y domy go�cinne,szczeg�lnie w miastach zwi�zanych z kultur� bog�w, igrzyskami, targamihandlowymi.Nowo�ytne hotelarstwo, jego pierwowz�r, powsta�o we Francji, w Pary�u. Pod naw�hotel rozumiano budynek, kt�rego w�a�ciciel trudni� si� zawodowo wynajmowaniempokoi noclegowych i przygotowaniem wy�ywieni dla podr�nych.Pe�ny rozw�j hotelarstwa przypada na XIX wiek.W 1829 roku w Bostonie w USA powsta� hotel �Tremont�, kt�ry jako pierwszywprowadzi�: baga�owych, pos�a�c�w, recepcjonist�w, pokoje 1 i 2-osobowe z WC,karty menu w restauracji.Hotelarstwo � jest to spo�ecznie zorganizowana dzia�alno�� us�ugowa polegaj�cana udzielaniu go�ciny osobom przyjezdnym. Jego zadaniem jest zaspokajaniepotrzeb nocnego i dziennego wypoczynku, wy�ywienia, higieny, opieki zdrowotnej inad mieniem, ��czno�ci z otoczeniem oraz rozrywek kulturalnych.2. Definicja hotelarstwa.Hotelarstwo � to zbi�r hoteli, kt�re mog� wyst�powa� jako firmy rodzinne, sp�kib�d� �a�cuchy hotelowe lub zrzeszenia gospodarcze hoteli; to dzia�alno��polegaj�ca na udzielaniu go�ciny w celach zarobkowych.Hotelarstwo jest podstawow� bran�� turystyki jako ga��zi gospodarki narodowej.Jest to tak�e zaw�d polegaj�cy na umiej�tno�ci �wiadczenia us�ug. Us�ugihotelarskie s� przedmiotem dzia�alno�ci gospodarczej i s� w r�nych formachbezp�atne oraz w zasadzie kr�tkotrwa�e. Hotelarstwo jest rodzajem dzia�alno�ci,w wyniku kt�rej zaspokajane s� potrzeby lecz nie powstaj� nowe wyroby. Z tegopowodu us�ugi hotelarskie nazywa si� us�ugami niematerialnymi.3. Klasyfikacja obiekt�w.I Zak�ady hotelarskie w�a�ciwe (hotele, motele, schroniska, zajazdy, inne).II Zak�ady uzupe�niaj�ce (schroniska m�odzie�owe, o�rodki kolonijne, wioskiwakacyjne, pokoje go�cinne, kwatery prywatne, schroniska g�rskie).III Zak�ady uzdrowiskowe (domy zdrojowe, sanatoria, obiekty rehabilitacyjne).pensjonaty,Typy hoteli:- miejskie � dla podr�nych w centrach miejskich- rezydenckie i wakacyjne- dla podr�nych tranzytowych- kongresowe4. Poj�cie us�ugi hotelarskiej.Us�uga hotelarska � to zesp� dzia�a� os�b zatrudnionych w zak�adzie hotelarskimprzy wykorzystaniu specjalnie do tego celu przystosowanych urz�dze�technicznych. Sk�ada si� z wielu �wiadcze� zwi�zanych z zapewnieniempodstawowych potrzeb bytowych takich jak: zakwaterowanie, wy�ywienie, rozrywki,opieka nad zdrowiem.1. �wiadczenia kwaterunkowe:- zapewnienie wygodnego snu w nocy a w dzie� spokojnego odpoczynku oraz warunk�wdo czytania i pisania itp.- zapewnienie utrzymania higieny osobistej- stworzenie warunk�w do bezpiecznego przechowywania rzeczy osobistego u�ytku,pieni�dzy, przedmiot�w warto�ciowych oraz w�asnych �rodk�w lokomocji- udzielanie wszelkich niezb�dnych informacji oraz mo�liwo�� korzystania ztelefonu, faksu, TV itp.- pranie bielizny osobistej, drobne naprawy ubra�, czyszczenie obuwia.2. �wiadczenia zaspokajaj�ce potrzeb� �ywienia:- zak�ad hotelarski zapewnia we w�asnym barze, restauracji, kawiarni (praktykujesi� r�wnie� podawanie posi�k�w do pokoju)3. �wiadczenia kulturalno-rozrywkowe:- zak�ad hotelarski zw�aszcza po�o�ony w miejscowo�ci wypoczynkowej dba oracjonalne i atrakcyjne wykorzystanie czasu wolnego swoich go�ci (gabinetyodnowy biologicznej, si�ownie, baseny itp.)- wa�ne jest tak�e w�a�ciwe zagospodarowanie otoczenia hotelu (miejsca dospacer�w, place zabaw, w�asne pla�e, wypo�yczalnie sprz�tu rekreacyjnego- zak�ad hotelarski mo�e prowadzi� w�asne zaj�cia turystyczno-krajoznawcze orazrozrywki kulturalne- wa�na jest tak�e w�a�ciwa praca informacji turystycznej, kt�ra informuje go�cio wydarzeniach kulturalnych itp.4. Opieka nad zdrowiemOgromna ilo�� us�ug, kt�re �wiadczy hotel powoduje konieczno�� zgrupowania us�ugwg charakteru, rodzaju i miejsc �wiadczenia:a) us�ugi podstawowe � p�atne i us�ugi uzupe�niaj�ce nazywane r�wnie�komplementarnymi (bezp�atne)b) us�ugi dodatkowe � odp�atne nieobowi�zuj�ce ale po��dane i zalecanec) us�ugi towarzysz�ce �wiadczone odp�atnie przez jednostki wyspecjalizowane wdanej dzia�alno�ci z wykorzystaniem odpowiednich pomieszcze� oddanych im dodyspozycji przez hotel5. Rodzaje i podzia� us�ug.Granica mi�dzy us�ugami uzupe�niaj�cymi a dodatkowymi nie da si� �ci�leokre�li�. Jest bowiem zwi�zany z rodzajem i charakterem zak�adu hotelarskiegooraz jego kategori�. To co dla jednego zak�adu jest us�ug� obligatoryjn� dlainnego mo�e stanowi� przedmiot us�ug dodatkowych. Ka�dy obiekt posiadaj�cyokre�lon� kategori� �wiadczy us�ugi dodatkowe zgodnie z wymaganiami zawartymi wprzepisach prawnych. Ostatnio mamy do czynienia ze wzrostem wymaga� odno�nieoferty us�ugowej zar�wno pod wzgl�dem r�norodno�ci, jako�ci jak r�wnie�dost�pno�ci ekonomicznej. W poszczeg�lnych zak�adach hotelarskich mog� by��wiadczone nast�puj�ce us�ugi:1. Wynajem pokoi hotelowych � z us�ug� t� wi��� si� takie us�ugi cz�stkowe jak:us�ugi recepcji (budzenie), us�ugi informacji, gastronomii (posi�ki do pokoi),us�ugi pralni, stawienie do dyspozycji go�ci urz�dze� i wyposa�enia pokoi.2. Realizacja kompleksu produkcji i us�ug gastronomicznych �wiadczonych min. Wr�nego rodzaju zak�adach i punktach sprzeda�y (restauracje specjalizuj�ce si� wkuchni narodowej lub mi�dzynarodowej, kawiarnie, kafeterie, bary szybkiejobs�ugi, automaty, snak-bary, koktajl-bary, winiarnie, piwiarnie, onkiernieitp.)3. Prowadzenie w okre�lonym zakresie i rodzaju dzia�alno�ci rozrywkowej np.dyskotek, dansing�w, zespo��w muzycznych, kabaret�w, rewii itp.4. Zesp� typowych us�ug bie��co realizowanych przez hotel, czyli us�ugiportier�w, baga�owych, boj�w hotelowych, przechowalniach baga�y, czyszczenie,pranie, prasowanie garderoby i bielizny, us�ugi telekomunikacyjne, rezerwowaniemiejsc hotelowych w innych hotelach, wynajem samochod�w z kierowc� lub bez,wymiana walut, organizowanie w ramach w�asnych lub za po�rednictwem biur podr�ywycieczek lokalnych, transfer�w wycieczek krajoznawczych, za�atwianie bilet�wkomunikacyjnych, imprezowych, udzielanie informacji turystycznej, wykonywanieinnych zlece� klienta.5. Dzia�alno�� us�ugowa r�nych punkt�w handlowych i us�ugowych na tereniehotelu np. zak�ady fryzjersko-kosmetyczne, sklepy z pami�tkami, kwiaciarnie,kiosk z pras�, punkty handlowe z okre�lonym rodzajem towaru np. galerie obraz�w,sklepy z bi�uteri�, odzie�� itp.6. �wiadczenie us�ug umo�liwiaj�cych podr�nym zapewnienie swobodnego odpoczynkunp. zapewnienie opieki nad dzie�mi, atrakcyjne programy turystyczne lubrekreacyjne dla ca�ych rodzin lub dzieci.7. Wynajem miejsc gara�owych i parkingowych jak r�wnie� us�ugi warsztat�wnaprawczych, myjni, stacji benzynowych, sprzeda� map, informator�w.8. Wynajem sal i urz�dze� do odbycia kongres�w, konferencji, szkole�,r�wnocze�nie z t� us�ug� wyst�puje kompleksowa obs�uga konferencji (np.t�umaczenia, pisanie protoko��w, wynajem sprz�tu).9. Us�ugi o charakterze sportowo-rekreacyjnym, baseny zamkni�te i otwarte,sauny, sale do uprawiania gimnastyki, tereny do golfa, tenisa, siatk�wki,kr�gielnie, zagospodarowane i urz�dzone pla�e, wynajem rower�w, koni itp.10. Wynajem sprz�tu, urz�dze� rekreacyjnych np. sprz�tu w�dkarskiego itp.11. �wiadczenie us�ug sanatoryjnych z udzia�em zak�ad�w przyrodo-leczniczych.Us�ugi personelu medycznego, zabiegi.6. Kategoryzacja obiekt�w hotelarskich.1. Hotele � obiekty sta�e lokalizowane w miastach i terenach zasiedlonych. Musz�mie� min 10 pokoi. �wiadcz� podstawowe us�ugi: nocleg i wy�ywienie orazzapewniaj� warunki higieniczno-sanitarne. Kategorie oznaczone * od 5 do12. Motele � obiekty sta�e licz�ce min 10 pokoi. Nie powinny liczy� wi�cej ni�100 pokoi. Zlokalizowane przy drogach. �wiadcz� podst. us�ugi a tak�eobowi�zkowo us�ugi motoryzacyjne np. parking lub gara�, stacja benzynowa,autoserwis, cz�ci zamienne, informacja itp. Nie mo�na prowadzi� nocnejdzia�alno�ci rozrywkowej. 5 kategorii *.3. Pensjonaty � obiekty sta�e licz�ce min 7 pokoi, lokalizowane g��wnie wmiejscowo�ciach turystycznych. Przygotowane do organizacji d�u�szych pobyt�wwypoczynkowych, na og� dla wypoczynku rodzinnego. �wiadczy ca�odzienne us�ugi�ywieniowe (w sto��wkach lub jad�odajniach) i noclegowe. 5 kat *.4. Schroniska � obiekty sta�e, lokalizowane z dala od teren�w zasiedlonych naog� przy szlakach turystycznych przeznaczone dla os�b uprawiaj�cych turystyk�kwalifikowan�. Musi mie� min 30 miejsc noclegowych organizowanych w salachzbiorowych. �wiadczy us�ugi noclegowe i ograniczone �ywieniowe. Nie dziel� si�na kategorie.5. Zajazdy � obiekty sta�e, min 10 pokoi, lokalizowane przy drogach. �wiadcz�podst. us�ugi. Nie ma kategorii.6. Kempingi � teren ogrodzony, strze�ony i posiadaj�cy recepcj�, lokalizowane s�na terenach atrakcyjnych turystycznie, przede wszystkim na terenach przy le�nychoraz nad akwenami. Wyst�puj� tak�e na obszarach wielkich miast. Przeznaczone dlaturyst�w zmotoryzowanych, kt�rym zapewnia nocleg, wy�ywienie b�d� warunki dosporz�dzania posi�k�w, miejsce do rozbicia namiotu, do ustawienia przyczepy.Musi mie� pr�d, zbiorowe sanitaria. Teren musi by� p�aski, przesi�kal... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl chiara76.opx.pl
HOTELARSTWO I GASTRONOMIAHOTELARSTWO I GASTRONOMIA1. Rys historyczny i poj�cie hotelarstwa.Od tysi�cy lat ludzie zmieniali swoje miejsce pobytu. Powody tego by�y r�ne; odw�dr�wek handlowych, religijnych, towarzyskich, a� po podr�e turystyczne.Pierwsze �lady zorganizowanego celowo budownictwa pochodz� z teren�w BliskiegoWschodu i si�gaj� II tysi�clecia p.n.e. Najstarsze formy dom�w zajezdnych dlakupc�w powsta�y wzd�u� naturalnych szlak�w podr�nych, w miejscach z pitn� wod�,odleg�ych od siebie oko�o jednego dnia podr�y i nosi�y nazw� �karavanseraj�.W staro�ytnej Grecji i Rzymie oko�o IV wieku p.n.e. istnia�y domy go�cinne,szczeg�lnie w miastach zwi�zanych z kultur� bog�w, igrzyskami, targamihandlowymi.Nowo�ytne hotelarstwo, jego pierwowz�r, powsta�o we Francji, w Pary�u. Pod naw�hotel rozumiano budynek, kt�rego w�a�ciciel trudni� si� zawodowo wynajmowaniempokoi noclegowych i przygotowaniem wy�ywieni dla podr�nych.Pe�ny rozw�j hotelarstwa przypada na XIX wiek.W 1829 roku w Bostonie w USA powsta� hotel �Tremont�, kt�ry jako pierwszywprowadzi�: baga�owych, pos�a�c�w, recepcjonist�w, pokoje 1 i 2-osobowe z WC,karty menu w restauracji.Hotelarstwo � jest to spo�ecznie zorganizowana dzia�alno�� us�ugowa polegaj�cana udzielaniu go�ciny osobom przyjezdnym. Jego zadaniem jest zaspokajaniepotrzeb nocnego i dziennego wypoczynku, wy�ywienia, higieny, opieki zdrowotnej inad mieniem, ��czno�ci z otoczeniem oraz rozrywek kulturalnych.2. Definicja hotelarstwa.Hotelarstwo � to zbi�r hoteli, kt�re mog� wyst�powa� jako firmy rodzinne, sp�kib�d� �a�cuchy hotelowe lub zrzeszenia gospodarcze hoteli; to dzia�alno��polegaj�ca na udzielaniu go�ciny w celach zarobkowych.Hotelarstwo jest podstawow� bran�� turystyki jako ga��zi gospodarki narodowej.Jest to tak�e zaw�d polegaj�cy na umiej�tno�ci �wiadczenia us�ug. Us�ugihotelarskie s� przedmiotem dzia�alno�ci gospodarczej i s� w r�nych formachbezp�atne oraz w zasadzie kr�tkotrwa�e. Hotelarstwo jest rodzajem dzia�alno�ci,w wyniku kt�rej zaspokajane s� potrzeby lecz nie powstaj� nowe wyroby. Z tegopowodu us�ugi hotelarskie nazywa si� us�ugami niematerialnymi.3. Klasyfikacja obiekt�w.I Zak�ady hotelarskie w�a�ciwe (hotele, motele, schroniska, zajazdy, inne).II Zak�ady uzupe�niaj�ce (schroniska m�odzie�owe, o�rodki kolonijne, wioskiwakacyjne, pokoje go�cinne, kwatery prywatne, schroniska g�rskie).III Zak�ady uzdrowiskowe (domy zdrojowe, sanatoria, obiekty rehabilitacyjne).pensjonaty,Typy hoteli:- miejskie � dla podr�nych w centrach miejskich- rezydenckie i wakacyjne- dla podr�nych tranzytowych- kongresowe4. Poj�cie us�ugi hotelarskiej.Us�uga hotelarska � to zesp� dzia�a� os�b zatrudnionych w zak�adzie hotelarskimprzy wykorzystaniu specjalnie do tego celu przystosowanych urz�dze�technicznych. Sk�ada si� z wielu �wiadcze� zwi�zanych z zapewnieniempodstawowych potrzeb bytowych takich jak: zakwaterowanie, wy�ywienie, rozrywki,opieka nad zdrowiem.1. �wiadczenia kwaterunkowe:- zapewnienie wygodnego snu w nocy a w dzie� spokojnego odpoczynku oraz warunk�wdo czytania i pisania itp.- zapewnienie utrzymania higieny osobistej- stworzenie warunk�w do bezpiecznego przechowywania rzeczy osobistego u�ytku,pieni�dzy, przedmiot�w warto�ciowych oraz w�asnych �rodk�w lokomocji- udzielanie wszelkich niezb�dnych informacji oraz mo�liwo�� korzystania ztelefonu, faksu, TV itp.- pranie bielizny osobistej, drobne naprawy ubra�, czyszczenie obuwia.2. �wiadczenia zaspokajaj�ce potrzeb� �ywienia:- zak�ad hotelarski zapewnia we w�asnym barze, restauracji, kawiarni (praktykujesi� r�wnie� podawanie posi�k�w do pokoju)3. �wiadczenia kulturalno-rozrywkowe:- zak�ad hotelarski zw�aszcza po�o�ony w miejscowo�ci wypoczynkowej dba oracjonalne i atrakcyjne wykorzystanie czasu wolnego swoich go�ci (gabinetyodnowy biologicznej, si�ownie, baseny itp.)- wa�ne jest tak�e w�a�ciwe zagospodarowanie otoczenia hotelu (miejsca dospacer�w, place zabaw, w�asne pla�e, wypo�yczalnie sprz�tu rekreacyjnego- zak�ad hotelarski mo�e prowadzi� w�asne zaj�cia turystyczno-krajoznawcze orazrozrywki kulturalne- wa�na jest tak�e w�a�ciwa praca informacji turystycznej, kt�ra informuje go�cio wydarzeniach kulturalnych itp.4. Opieka nad zdrowiemOgromna ilo�� us�ug, kt�re �wiadczy hotel powoduje konieczno�� zgrupowania us�ugwg charakteru, rodzaju i miejsc �wiadczenia:a) us�ugi podstawowe � p�atne i us�ugi uzupe�niaj�ce nazywane r�wnie�komplementarnymi (bezp�atne)b) us�ugi dodatkowe � odp�atne nieobowi�zuj�ce ale po��dane i zalecanec) us�ugi towarzysz�ce �wiadczone odp�atnie przez jednostki wyspecjalizowane wdanej dzia�alno�ci z wykorzystaniem odpowiednich pomieszcze� oddanych im dodyspozycji przez hotel5. Rodzaje i podzia� us�ug.Granica mi�dzy us�ugami uzupe�niaj�cymi a dodatkowymi nie da si� �ci�leokre�li�. Jest bowiem zwi�zany z rodzajem i charakterem zak�adu hotelarskiegooraz jego kategori�. To co dla jednego zak�adu jest us�ug� obligatoryjn� dlainnego mo�e stanowi� przedmiot us�ug dodatkowych. Ka�dy obiekt posiadaj�cyokre�lon� kategori� �wiadczy us�ugi dodatkowe zgodnie z wymaganiami zawartymi wprzepisach prawnych. Ostatnio mamy do czynienia ze wzrostem wymaga� odno�nieoferty us�ugowej zar�wno pod wzgl�dem r�norodno�ci, jako�ci jak r�wnie�dost�pno�ci ekonomicznej. W poszczeg�lnych zak�adach hotelarskich mog� by��wiadczone nast�puj�ce us�ugi:1. Wynajem pokoi hotelowych � z us�ug� t� wi��� si� takie us�ugi cz�stkowe jak:us�ugi recepcji (budzenie), us�ugi informacji, gastronomii (posi�ki do pokoi),us�ugi pralni, stawienie do dyspozycji go�ci urz�dze� i wyposa�enia pokoi.2. Realizacja kompleksu produkcji i us�ug gastronomicznych �wiadczonych min. Wr�nego rodzaju zak�adach i punktach sprzeda�y (restauracje specjalizuj�ce si� wkuchni narodowej lub mi�dzynarodowej, kawiarnie, kafeterie, bary szybkiejobs�ugi, automaty, snak-bary, koktajl-bary, winiarnie, piwiarnie, onkiernieitp.)3. Prowadzenie w okre�lonym zakresie i rodzaju dzia�alno�ci rozrywkowej np.dyskotek, dansing�w, zespo��w muzycznych, kabaret�w, rewii itp.4. Zesp� typowych us�ug bie��co realizowanych przez hotel, czyli us�ugiportier�w, baga�owych, boj�w hotelowych, przechowalniach baga�y, czyszczenie,pranie, prasowanie garderoby i bielizny, us�ugi telekomunikacyjne, rezerwowaniemiejsc hotelowych w innych hotelach, wynajem samochod�w z kierowc� lub bez,wymiana walut, organizowanie w ramach w�asnych lub za po�rednictwem biur podr�ywycieczek lokalnych, transfer�w wycieczek krajoznawczych, za�atwianie bilet�wkomunikacyjnych, imprezowych, udzielanie informacji turystycznej, wykonywanieinnych zlece� klienta.5. Dzia�alno�� us�ugowa r�nych punkt�w handlowych i us�ugowych na tereniehotelu np. zak�ady fryzjersko-kosmetyczne, sklepy z pami�tkami, kwiaciarnie,kiosk z pras�, punkty handlowe z okre�lonym rodzajem towaru np. galerie obraz�w,sklepy z bi�uteri�, odzie�� itp.6. �wiadczenie us�ug umo�liwiaj�cych podr�nym zapewnienie swobodnego odpoczynkunp. zapewnienie opieki nad dzie�mi, atrakcyjne programy turystyczne lubrekreacyjne dla ca�ych rodzin lub dzieci.7. Wynajem miejsc gara�owych i parkingowych jak r�wnie� us�ugi warsztat�wnaprawczych, myjni, stacji benzynowych, sprzeda� map, informator�w.8. Wynajem sal i urz�dze� do odbycia kongres�w, konferencji, szkole�,r�wnocze�nie z t� us�ug� wyst�puje kompleksowa obs�uga konferencji (np.t�umaczenia, pisanie protoko��w, wynajem sprz�tu).9. Us�ugi o charakterze sportowo-rekreacyjnym, baseny zamkni�te i otwarte,sauny, sale do uprawiania gimnastyki, tereny do golfa, tenisa, siatk�wki,kr�gielnie, zagospodarowane i urz�dzone pla�e, wynajem rower�w, koni itp.10. Wynajem sprz�tu, urz�dze� rekreacyjnych np. sprz�tu w�dkarskiego itp.11. �wiadczenie us�ug sanatoryjnych z udzia�em zak�ad�w przyrodo-leczniczych.Us�ugi personelu medycznego, zabiegi.6. Kategoryzacja obiekt�w hotelarskich.1. Hotele � obiekty sta�e lokalizowane w miastach i terenach zasiedlonych. Musz�mie� min 10 pokoi. �wiadcz� podstawowe us�ugi: nocleg i wy�ywienie orazzapewniaj� warunki higieniczno-sanitarne. Kategorie oznaczone * od 5 do12. Motele � obiekty sta�e licz�ce min 10 pokoi. Nie powinny liczy� wi�cej ni�100 pokoi. Zlokalizowane przy drogach. �wiadcz� podst. us�ugi a tak�eobowi�zkowo us�ugi motoryzacyjne np. parking lub gara�, stacja benzynowa,autoserwis, cz�ci zamienne, informacja itp. Nie mo�na prowadzi� nocnejdzia�alno�ci rozrywkowej. 5 kategorii *.3. Pensjonaty � obiekty sta�e licz�ce min 7 pokoi, lokalizowane g��wnie wmiejscowo�ciach turystycznych. Przygotowane do organizacji d�u�szych pobyt�wwypoczynkowych, na og� dla wypoczynku rodzinnego. �wiadczy ca�odzienne us�ugi�ywieniowe (w sto��wkach lub jad�odajniach) i noclegowe. 5 kat *.4. Schroniska � obiekty sta�e, lokalizowane z dala od teren�w zasiedlonych naog� przy szlakach turystycznych przeznaczone dla os�b uprawiaj�cych turystyk�kwalifikowan�. Musi mie� min 30 miejsc noclegowych organizowanych w salachzbiorowych. �wiadczy us�ugi noclegowe i ograniczone �ywieniowe. Nie dziel� si�na kategorie.5. Zajazdy � obiekty sta�e, min 10 pokoi, lokalizowane przy drogach. �wiadcz�podst. us�ugi. Nie ma kategorii.6. Kempingi � teren ogrodzony, strze�ony i posiadaj�cy recepcj�, lokalizowane s�na terenach atrakcyjnych turystycznie, przede wszystkim na terenach przy le�nychoraz nad akwenami. Wyst�puj� tak�e na obszarach wielkich miast. Przeznaczone dlaturyst�w zmotoryzowanych, kt�rym zapewnia nocleg, wy�ywienie b�d� warunki dosporz�dzania posi�k�w, miejsce do rozbicia namiotu, do ustawienia przyczepy.Musi mie� pr�d, zbiorowe sanitaria. Teren musi by� p�aski, przesi�kal... [ Pobierz całość w formacie PDF ]