HW-Konecki T.-Skandynawia w Drugiej Wojnie Światowej(3),
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Okładkę i strony tytułowe projektowa!
JERZY ROZWADOWSKI
ROZDZIAŁ PIERWSZY
Redaktor
JERZY LEWIŃSKI
Narodziny nordyckiej strategii
Redaktor techniczny
KRYSTYNA KACZYŃSKA
Korekta
KATARZYNA KNOTEK
1. Skandynawska neutralność
© Copyright by Wydawnictwo „Książka i Wiedza", Warszawa 2003
Wydanie pierwsze
Obj. ark. druk. 29,25 + 1 ark. wid. ilustr.
Druk i oprawa:
chach kulturowych. Poza Szwecją i Norwegią leżącymi na Półwyspie Skan
dynawskim - największym w Europie - do krajów skandynawskich zaliczamy
leżącą na Półwyspie Jutlandzkim i na około 480 wyspach Danię. Te trzy kraje, a
także przyłączona w 1380 r. do Danii Islandia oraz kolonizowana przez Nor
manów od X w. największa wyspa na Ziemi, Grenlandia, były ze sobą przez
stulecia ściśle powiązane politycznie i gospodarczo. Również podbita przez
Szwedów w połowie XII w. i schrystianizowana Finlandia, zamieszkana przez
Finów, Szwedów, Karelów i Lapończyków, przyjęła w dużym stopniu skandy
nawską kulturę i z tej racji jest zazwyczaj traktowana jako państwo skandynaw
skie.
..,••' ...
GRAFMAR
,',•-•
i,: • "
-•
V-
•:
';
4 000172239
Wynika z tego, że Skandynawia to duża częs'ć europejskiej Północy wraz z
wyspami Grenlandią i Islandią, które w XX w. należały do korony duńskiej. Jest
więc zrozumiałe, że wraz z postępem technicznym i globalizacją gospodarki Skan
dynawia nie mogła być pomijana w koncepcjach strategicznych i planach wojen
nych.
Historia państw skandynawskich obfitowała w łupieżcze wyprawy i podbo
je. Normanowie i ich potomkowie kolonizowali niemal całą średniowieczną Eu
ropę, a bitne armie szwedzkie i duńskie narzucały jej swą wolę w czasach nowo
żytnych. Współcześnie kraje skandynawskie stały się jednak ze względu na po
kojową politykę wzorem gospodarności i współpracy.
Potężna niegdyś Dania po wyniszczających wojnach ze Szwedami w wie
kach XVI i XVII utraciła mocarstwową pozycję, a po zniszczeniu jej floty przez
ISBN 83-05-13270-6
5
S
krótową nazwą „Skandynawia" obejmuje się kilka krajów o wspólnych ce
Anglię w wojnach napoleońskich i odstąpieniu Szwedom Skanii, a zwłaszcza po
utracie w 1864 r. Szlezwiku-Holsztynu po przegranej wojnie z Prusami i Austrią
całkowicie wyrzekła się polityki militarnej. Także Szwecja po klęsce Karola XII
w wojnie północnej i utracie Finlandii na rzecz Rosji w 1809 r. zaprzestała pod
panowaniem dynastii Bernadotte (jej założycielem był napoleoński marszałek
Jean Baptiste Jules Bernadotte) wojen zaborczych i stanęła na gruncie powszech
nego pokoju.
Pokojowa polityka wydawała się sprzeczna z charakterem narodów skandy
nawskich. Ukształtowało je w jakimś' stopniu środowisko geograficzne: krótkie
lato Północy, przeważnie mgliste i deszczowe, oraz długa i s'nieżna zima formo
wały ludy poważne, a nawet smutne, lecz silne i zahartowane w walce z naturą.
Kształtowała je też surowa religia luterańska. Szwedzcy chłopi w okresie feudal
nym nie byli poddanymi panów; płacili podatki i czynsze, ale byli osobiście wol
ni. Byli też dobrymi żołnierzami, a na łupieżczych wojnach usiłowali się dorobić.
W XVIII, a zwłaszcza w XIX w. górę wzięły jednak dążenia do bogacenia się na
neutralności w wojnach europejskich dzięki handlowi (widać to wyraźnie w cza
sie wojen napoleońskich). Racjonalizm i utylitaryzm, przedkładanie rozumu i
praktycyzmu nad uczucia zaowocowały rozwojem gospodarki, a także nauki,
sztuki czy literatury. Wystarczy wymienić chociażby takie nazwiska, jak Karol
Linneusz i August Strindberg ze Szwecji, Niels Bohr i August Krogh z Danii czy
Henrik Ibsen i Roald Amundsen z Norwegii.
Do połowy XIX w. kraje nordyckie gospodarczo pozostawały w tyle za naj
bardziej rozwiniętymi przemysłowo państwami europejskimi. Tempo ich rozwo
ju gospodarczego, zwłaszcza Szwecji, stawało się coraz szybsze w drugiej poło
wie tego stulecia „pary i elektryczności". W latach 1870-1913 Szwecja osiągnęła
najwyższe tempo wzrostu produkcji
per capita
- 2,3 proc. Na drugim miejscu
była Dania - 2,1 proc, natomiast Norwegia miała tempo wzrostu równe Francji -
1,4 proc. Do 1914 r. stopa życiowa ludnos'ci w tych trzech krajach była porówny
walna do tych państw europejskich, które zaczęły się uprzemysławiać znacznie
wcześniej
1
.
Jak to osiągnęły, skoro wystartowały późno i nie dysponowały własnym
węglem? Z ich zasobów naturalnych na czoło wybija się szwedzka ruda żelaza, a
także - choć w mniejszym stopniu - rudy metali kolorowych. W Szwecji i Nor
wegii dużym bogactwem naturalnym były dziewicze lasy i siła spadku wód rzecz
nych. Ta ostatnia szczególną rolę zaczęła odgrywać po 1890 r., kiedy rozpoczęto
budowę elektrowni wodnych. Bogactw tych pozbawiona była jednak Dania, a
wykorzystywanie siły wiatru nie stwarzało szans na rozwój silnego przemysłu.
Istotną rolę w rozwoju gospodarczym Skandynawii odegrało jej położenie
geograficzne, zwłaszcza bezpośredni dostęp do morza. Kraje te potrafiły umie
jętnie wykorzystać rybołówstwo, transport morski i przemysł stoczniowy. Dania
po zniesieniu w 1857 r. myta, pobieranego od 1497 r. za korzystanie z cieśniny
Sund, otrzymała od państw handlowych 63 min koron, a zarazem zwiększył się
ruch w porcie kopenhaskim. Norwegia, rozwijając rybołówstwo i handel drze
wem, mogła pochwalić się drugą co do wielkości (po Wielkiej Brytanii) flotą
handlową. Szwecja umiejętnie natomiast wykorzystała zniesienie ograniczeń w
handlu międzynarodowym i zmniejszenie opłat za przewozy towarów masowych
- eksportowanych przez nią żelaza, drewna i owsa.
W wykorzystaniu koniunktury gospodarczej dużą rolę odegrał poziom oświa
ty. Kraje skandynawskie od 1850 r. miały procentowo najmniej analfabetów w
Europie i na świecie. Ułatwiało to dostosowanie się ich społeczeństwa do zmian
w specjalizacji gospodarki międzynarodowej, a zwłaszcza do międzynarodowe
go podziału pracy, narzucanego przez kraje wcześniej uprzemysłowione. Miarą
tych zdolności był wzrost eksportu. W Szwecji wzrósł z 18 proc. dochodu narodo
wego w 1870 r. do 22 proc. w 1913 r. W Norwegii - z 25 proc. dochodu narodo
wego w latach siedemdziesiątych XIX w. do 30 proc. na początku XX w. 40 proc.
wpływów z importu dawały usługi żeglugowe. Dania na początku dwudziestego
stulecia eksportowała 63 proc. swej produkcji rolnej
2
.
Na początku XX w. kraje skandynawskie miały już pewne nowoczesne zakłady
przemysłowe. Jeśli na przykład eksport drewna rozpoczynano od kłód, to po wybu
dowaniu tartaków napędzanych najpierw wodą, a później silnikami parowymi eks
portowano tarcicę, potem ścier drzewny, a następnie papier. Podobnie było z rudą
żelaza, od której eksportu zaczynano, by dojść do eksportu wysokogatunkowej stali
i łożysk kulkowych. W tym procesie ogromną rolę odegrała elektryfikacja przemy
słu, wykorzystującego tanią energię wodną. Dzięki niej Norwegia rozwinęła maso
wą produkcję aluminium - metalu niezbędnego w przemyśle lotniczym.
Rezultaty pierwszej wojny światowej i rewolucji społecznych w państwach
Europy Środkowej i Wschodniej doprowadziły do radykalnych zmian na mapie
politycznej kontynentu. W gruzach legły potężne mocarstwa Romanowów, Habs
burgów i Hohenzollernów, pojawiły się natomiast nowe państwa, wśród nich re
publika Finlandii. Trzy kraje „macierzyste" Skandynawii pozostawały jednak osto
jami monarchii, ale parlamentarnej. Nadal rozwijały się gospodarczo, zapewnia
jąc ludności coraz większy dobrobyt.
Ekonomiczną słabością krajów skandynawskich było ich duże uzależnienie
od importu. Najbardziej pod tym względem była uzależniona Islandia, która nie
6
7
posiadała bogactw naturalnych, a surowy klimat nie stwarzał szans na rozwój jej
rolnictwa.
Pierwsze miejsce w Europie pod względem importu zajmowała jednak Norwe
gia, która w 1938 r. wydawała na ten cel w przeliczeniu na jednego mieszkańca 222
złote korony, a za eksport uzyskiwała jedynie 146 koron. Również Szwecja wyda
wała na import więcej (183 korony) niż uzyskiwała za eksport. Dania - dzięki eks
portowi produktów żywnościowych - miała najmniejszy deficyt handlowy.
W najtrudniejszej sytuacji gospodarczej była Finlandia. Musiała, podobnie
jak Polska, dostosować swój potencjał ekonomiczny do importowych potrzeb
krajów europejskich, zwłaszcza Wielkiej Brytanii i państw skandynawskich - swych
głównych partnerów handlowych. Trzecim partnerem handlowym Finlandii po kra
jach skandynawskich i Wielkiej Brytanii były Niemcy. Wartość fińskiego eksportu
do Niemiec wynosiła w 1937 r. 1224 min marek fińskich, a importu towarów
niemieckich 1809 min. (Dla porównania wartość fińskiego eksportu do Wielkiej
Brytanii w 1937 r. wyniosła 4185 min marek fińskich, a importu - 2059 min).
Niemcy i Wielka Brytania pośredniczyły też w dużej częs'ci fińskiego eksportu
do krajów trzecich.
Głównym bogactwem kraju „tysiąca jezior" było drewno (roczny wyrąb
wynosił 41 min metrów sześciennych), stanowiące 80-85 proc. fińskiego eks
portu i stawiające Finlandię pod tym względem na pierwszym miejscu w Euro
pie. Z kopalin na pierwszy plan wysuwały się odkryte w końcu lat trzydziestych
złoża niklu w rejonie Petsamo, a także złoża miedzi. W 1939 r. były czynne 3 kopal
nie: miedzi w Ontekumpu (12 tys. ton czystej miedzi rocznie), w Oijarvi (miedź,
ołów i cynk) oraz ponownie uruchomiona stara kopalnia rud żelaza i cynku w
Pitkarancie. Inne odkryte złoża żelaza, ołowiu oraz niklu (w Nivoli w okolicach
Oulu) były nierentowne. Oddane w koncesję kanadyjskiemu trustowi złoża niklu
w rejonie Petsamo miały być uruchomione po wybudowaniu elektrowni, dróg,
mieszkań itp. - najwcześniej w 1940 r.
3
Finlandia eksportowała żelazo, węgiel, siarkę, wyroby z ropy naftowej, ole
je, tłuszcze itp. Przemysł fiński skoncentrowany był w południowej częs'ci kraju.
Według posła RP w Helsinkach Henryka Sokolnickiego „granica między uprze
mysłowioną a nieuprzemysłowioną Finlandią biegnie od brzegu jeziora Ładoga
(miasto Jaktima) prostą linią poprzez całą Finlandię do miasta Kokkola (Jacob-
stad) na brzegu Zatoki Botnickiej. Na południe od tej linii znajduje się cały prze
mysł Finlandii".
Zasoby surowcowe Finlandii - drewno, a zwłaszcza nikiel i miedź - odgry
wały oczywiście dużą rolę w skandynawskich planach strategicznych mocarstw
zachodnich, szczególnie hitlerowskich Niemiec. Nie one jednak były główną przy
czyną zainteresowania tych państw Finlandią. Decydującą rolę odgrywało jej po
łożenie geograficzne (granica ze Związkiem Radzieckim od Zatoki Fińskiej do
Morza Barentsa), a także zdecydowanie antyradziecki kurs polityki fińskich rzą
dów. Miał on swe źródła historyczne, zwłaszcza w walce z rewolucją w 1918 r. i
udziale Finlandii w antyradzieckiej interwencji zbrojnej, zakończonej traktatem
pokojowym w Tartu (Dorpat) z 14 października 1920 r. Przeszłos'ć ta, zdecydo
wanie rzutująca na stosunki radziecko-fińskie, wyróżniała Finlandię spośród po
zostałych państw skandynawskich.
*
Wraz z przekształceniem się krajów skandynawskich w nowoczesne pań
stwa przemysłowe dominujące pozycje w życiu ekonomicznym przejęły w miej
sce kapitału handlowego kartele przemysłowe. W Szwecji najbardziej dochodo
wym zjednoczeniem monopolistycznym przed pierwszą wojną światową był na
przykład utworzony w 1907 r. kartel cukrowniczy, po wojnie zaś słynny koncern
Iwara Kreugera, który zmonopolizował trzy czwarte światowej produkcji zapa
łek. Podobne zjednoczenia powstawały w prężnie rozwijającym się przemyśle
duńskim, który miał duże osiągnięcia w unowocześnianiu produkcji. Na przy
kład w 1900 r. z duńskich stoczni wyszedł pierwszy na świecie statek pasażerski
o napędzie dieslowskim.
Po klęsce Danii w 1864 r. miejsce polityki skandynawskiej zajęła polityka
narodowa. Dania dążyła do odzyskania północnego Szlezwiku, a Szwecja musia
ła rozwiązać unię z Norwegią. Jednocześnie narastały szwedzkie obawy przed
Rosją. Ich następstwem było zbliżenie do Niemiec oraz aktywne uczestnictwo w
europejskich inicjatywach pokojowych. Szwecja wzięła udział w haskiej konfe
rencji pokojowej w 1899 r. oraz w drugiej konferencji haskiej w 1907 r.
W pierwszych latach XX w. narodziła się też koncepcja neutralności Skan
dynawii. Jako pierwszy wysunął ją w 1902 r., a więc jeszcze przed rozwiązaniem
unii Norwegii ze Szwecją, norweski pisarz Bj0rnstjerne Bj0rnson. Oficjalnie za
deklarowała ją dwa lata później Szwecja; zawierała ona podstawowe normy współ
czesnego prawa międzynarodowego. Wyrazem tendencji pokojowych Szwecji
było też rozwiązanie 23 września 1907 r. unii z Norwegią.
W 1912 r., w związku z kryzysem bałkańskim, Szwecja, Dania i Norwegia
ogłosiły wspólną deklarację zawierającą zasady ich neutralności oraz klauzulę,
że jej zerwanie może nastąpić tylko za zgodą wszystkich trzech państw.
8
9
Po zamachu w Sarajewie 28 czerwca 1914 r. na austriackiego następcę tronu
arcyksięcia Franciszka Ferdynanda i jego małżonkę szwedzki król Gustaw V i
minister spraw zagranicznych Kurt Wallenberg wydali oświadczenie o zachowa
niu pełnej neutralności w nadciągającym konflikcie zbrojnym. Z kolei Dania za
pewniała Niemcy, do których wciąż żywiła urazę za zagarnięcie Szlezwiku, że
zachowa życzliwą neutralność i „w żadnym wypadku nie przyłączy się do prze
ciwników Niemiec". Zasadę neutralności potwierdziła też Norwegia. Mimo to
obawy państw skandynawskich przed naruszeniem ich solidarności były duże,
zwłaszcza w pierwszych latach wojny. Pod koniec pierwszej wojny światowej
nastąpiło zbliżenie państw skandynawskich do ententy. Zacieśniły się też więzi
między nimi, co zostało potwierdzone w listopadzie 1917 r. na zjeździe trzech
monarchów państw skandynawskich w szwedzkim Malmó.
Bałtyk, a zwłaszcza Morze Północne były morskimi teatrami działań zarów
no flot nawodnych, jak i podwodnych. Doszło tu też do największych bitew mor
skich, począwszy od starcia koło Helgolandu 28 sierpnia 1914 r., poprzez bitwę
pod Dogger Bank 24 stycznia 1915 r. między eskadrami krążowników admira
łów Hippera i Beatty'ego, do największej bitwy jutlandzkiej 31 maja 1916 r. Sto
sując blokadę morską, obie strony minowały szlaki wodne. Brytyjskie przegrody
minowe na Morzu Północnym miały uniemożliwić wyjście niemieckich okrętów
na północne trasy komunikacyjne, jednak niemiecki lekki krążownik
Meteor
w
lipcu 1915 r. przerwał brytyjską blokadę i zaminował wody Morza Barentsa oraz
gardzieli Morza Białego. W ten sposób wojna morska zaczęła obejmować swym
zasięgiem strefę wód arktycznych.
Odpowiedzią Rosji na zagrożenie niemieckie było sformowanie w lipcu 1916 r.
Flotylli Północnego Oceanu Lodowatego, w której skład na początku 1917 r.
wchodziły: okręt liniowy, 2 krążowniki, 6 torpedowców, stawiacz min, 40 tra
łowców, 17 krążowników pomocniczych, 2 okręty podwodne i 12 lodołamaczy.
Przez porty północnej Rosji przechodził nie tylko transport broni i materiału
wojennego, lecz także żołnierzy. W 1916 r. tą drogą skierowano do Francji i Grecji
przeszło 42 tys. rosyjskich żołnierzy. Doprowadziło to do zdecydowanej kontrakcji
okrętów niemieckich, zwłaszcza podwodnych. Przez Murmańsk, okupowany przez woj
ska ententy, przedostawali się w 1918 r. do Francji żołnierze II Koipusu gen. Hallera
4
.
W pierwszej wojnie światowej państwom skandynawskim udało się utrzy
mać pozycję neutralną, choć w pobliżu ich wybrzeży walczące ze sobą floty wo
jenne ententy i państw centralnych (właściwie Niemiec) prowadziły aktywne dzia
łania bojowe. Aby uniknąć wplątania się w wojnę, musiały jednak zręcznie ma
newrować między walczącymi stronami.
Przebieg pierwszej wojny światowej wskazywał, że w globalnych działa
niach w czasie następnej wojny o takiej skali krajom skandynawskim trudno bę
dzie zachować neutralność. Z gospodarczego punktu widzenia ogromną wagę miały
zasoby szwedzkiej rudy żelaza w Kirunie i Galii vare oraz jej transport między inny
mi przez niezamarzający norweski port Narwik. Bez tej rudy nie mógł dobrze pro
sperować niemiecki przemysł hutniczy. Duże zainteresowanie wzbudzały też od
kryte w końcu lat trzydziestych złoża fińskiego niklu w Laponii.
Stratedzy wojny morskiej, tradycyjnie doceniając ważną rolę cieśnin duń
skich, dostrzegali coraz wyraźniej korzyści, jakie dają norweskie fiordy - zarów
no dla rozwijania morskich operacji na Atlantyku, jak i kontroli północnych szla
ków morskich. Półwysep Skandynawski oraz Finlandia stanowiły też dogodną
bazę wypadową dla ewentualnego zaatakowania od północy ZSRR.
2. Potencjalny teatr wojny
Strategiczne znaczenie krajów skandynawskich wzrastało wraz z potencjałem
ludnościowym i zagospodarowywaniem coraz większych obszarów w kierunku
północy. Północne wybrzeża Europy penetrowali do XVI w. jedynie Norwego
wie. Skolonizowali oni też Islandię i Grenlandię. W końcu XVI w. rejony te za
częli odwiedzać też Szwedzi i Rosjanie. W okresie wojny krymskiej, w latach
1853-1856, do Zatoki Kolskiej na Morzu Barentsa i na Morze Białe oraz do
Zatoki Botnickiej na Bałtyku weszły po raz pierwszy angielskie okręty wojen
ne. W końcu XIX w. Rosja, dzięki silnemu lodołamaczowi
Jermak,
rozpoznała
szlaki morskie do Spitsbergenu, Nowej Ziemi i Ziemi Franciszka Józefa. Wraz z
pojawieniem się balonów i lotnictwa rozpoczął się też podbój bieguna północ
nego.
Gwałtowny wzrost zainteresowania krajami nordyckimi i północnymi szla
kami morskimi datuje się od pierwszej wojny światowej. Komunikacja między
Rosją a pozostałymi państwami ententy odbywała się północną trasą morską -
najpierw przez Archangielsk, ale w 1915 r. zapadła decyzja o budowie portu pod
nazwą Romanow w niezamarzającej Zatoce Kolskiej na Murmaniu. Ukończono
też budowaną od 1888 r. linię kolejową z Piotrogrodu długości 1750 km. W la
tach 1915-1917 przez Archangielsk i Murmańsk dostarczono Rosji 5475 tys. t ła
dunków na tysiącu ośmiuset statkach.
10
11
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl chiara76.opx.pl
Okładkę i strony tytułowe projektowa!
JERZY ROZWADOWSKI
ROZDZIAŁ PIERWSZY
Redaktor
JERZY LEWIŃSKI
Narodziny nordyckiej strategii
Redaktor techniczny
KRYSTYNA KACZYŃSKA
Korekta
KATARZYNA KNOTEK
1. Skandynawska neutralność
© Copyright by Wydawnictwo „Książka i Wiedza", Warszawa 2003
Wydanie pierwsze
Obj. ark. druk. 29,25 + 1 ark. wid. ilustr.
Druk i oprawa:
chach kulturowych. Poza Szwecją i Norwegią leżącymi na Półwyspie Skan
dynawskim - największym w Europie - do krajów skandynawskich zaliczamy
leżącą na Półwyspie Jutlandzkim i na około 480 wyspach Danię. Te trzy kraje, a
także przyłączona w 1380 r. do Danii Islandia oraz kolonizowana przez Nor
manów od X w. największa wyspa na Ziemi, Grenlandia, były ze sobą przez
stulecia ściśle powiązane politycznie i gospodarczo. Również podbita przez
Szwedów w połowie XII w. i schrystianizowana Finlandia, zamieszkana przez
Finów, Szwedów, Karelów i Lapończyków, przyjęła w dużym stopniu skandy
nawską kulturę i z tej racji jest zazwyczaj traktowana jako państwo skandynaw
skie.
..,••' ...
GRAFMAR
,',•-•
i,: • "
-•
V-
•:
';
4 000172239
Wynika z tego, że Skandynawia to duża częs'ć europejskiej Północy wraz z
wyspami Grenlandią i Islandią, które w XX w. należały do korony duńskiej. Jest
więc zrozumiałe, że wraz z postępem technicznym i globalizacją gospodarki Skan
dynawia nie mogła być pomijana w koncepcjach strategicznych i planach wojen
nych.
Historia państw skandynawskich obfitowała w łupieżcze wyprawy i podbo
je. Normanowie i ich potomkowie kolonizowali niemal całą średniowieczną Eu
ropę, a bitne armie szwedzkie i duńskie narzucały jej swą wolę w czasach nowo
żytnych. Współcześnie kraje skandynawskie stały się jednak ze względu na po
kojową politykę wzorem gospodarności i współpracy.
Potężna niegdyś Dania po wyniszczających wojnach ze Szwedami w wie
kach XVI i XVII utraciła mocarstwową pozycję, a po zniszczeniu jej floty przez
ISBN 83-05-13270-6
5
S
krótową nazwą „Skandynawia" obejmuje się kilka krajów o wspólnych ce
Anglię w wojnach napoleońskich i odstąpieniu Szwedom Skanii, a zwłaszcza po
utracie w 1864 r. Szlezwiku-Holsztynu po przegranej wojnie z Prusami i Austrią
całkowicie wyrzekła się polityki militarnej. Także Szwecja po klęsce Karola XII
w wojnie północnej i utracie Finlandii na rzecz Rosji w 1809 r. zaprzestała pod
panowaniem dynastii Bernadotte (jej założycielem był napoleoński marszałek
Jean Baptiste Jules Bernadotte) wojen zaborczych i stanęła na gruncie powszech
nego pokoju.
Pokojowa polityka wydawała się sprzeczna z charakterem narodów skandy
nawskich. Ukształtowało je w jakimś' stopniu środowisko geograficzne: krótkie
lato Północy, przeważnie mgliste i deszczowe, oraz długa i s'nieżna zima formo
wały ludy poważne, a nawet smutne, lecz silne i zahartowane w walce z naturą.
Kształtowała je też surowa religia luterańska. Szwedzcy chłopi w okresie feudal
nym nie byli poddanymi panów; płacili podatki i czynsze, ale byli osobiście wol
ni. Byli też dobrymi żołnierzami, a na łupieżczych wojnach usiłowali się dorobić.
W XVIII, a zwłaszcza w XIX w. górę wzięły jednak dążenia do bogacenia się na
neutralności w wojnach europejskich dzięki handlowi (widać to wyraźnie w cza
sie wojen napoleońskich). Racjonalizm i utylitaryzm, przedkładanie rozumu i
praktycyzmu nad uczucia zaowocowały rozwojem gospodarki, a także nauki,
sztuki czy literatury. Wystarczy wymienić chociażby takie nazwiska, jak Karol
Linneusz i August Strindberg ze Szwecji, Niels Bohr i August Krogh z Danii czy
Henrik Ibsen i Roald Amundsen z Norwegii.
Do połowy XIX w. kraje nordyckie gospodarczo pozostawały w tyle za naj
bardziej rozwiniętymi przemysłowo państwami europejskimi. Tempo ich rozwo
ju gospodarczego, zwłaszcza Szwecji, stawało się coraz szybsze w drugiej poło
wie tego stulecia „pary i elektryczności". W latach 1870-1913 Szwecja osiągnęła
najwyższe tempo wzrostu produkcji
per capita
- 2,3 proc. Na drugim miejscu
była Dania - 2,1 proc, natomiast Norwegia miała tempo wzrostu równe Francji -
1,4 proc. Do 1914 r. stopa życiowa ludnos'ci w tych trzech krajach była porówny
walna do tych państw europejskich, które zaczęły się uprzemysławiać znacznie
wcześniej
1
.
Jak to osiągnęły, skoro wystartowały późno i nie dysponowały własnym
węglem? Z ich zasobów naturalnych na czoło wybija się szwedzka ruda żelaza, a
także - choć w mniejszym stopniu - rudy metali kolorowych. W Szwecji i Nor
wegii dużym bogactwem naturalnym były dziewicze lasy i siła spadku wód rzecz
nych. Ta ostatnia szczególną rolę zaczęła odgrywać po 1890 r., kiedy rozpoczęto
budowę elektrowni wodnych. Bogactw tych pozbawiona była jednak Dania, a
wykorzystywanie siły wiatru nie stwarzało szans na rozwój silnego przemysłu.
Istotną rolę w rozwoju gospodarczym Skandynawii odegrało jej położenie
geograficzne, zwłaszcza bezpośredni dostęp do morza. Kraje te potrafiły umie
jętnie wykorzystać rybołówstwo, transport morski i przemysł stoczniowy. Dania
po zniesieniu w 1857 r. myta, pobieranego od 1497 r. za korzystanie z cieśniny
Sund, otrzymała od państw handlowych 63 min koron, a zarazem zwiększył się
ruch w porcie kopenhaskim. Norwegia, rozwijając rybołówstwo i handel drze
wem, mogła pochwalić się drugą co do wielkości (po Wielkiej Brytanii) flotą
handlową. Szwecja umiejętnie natomiast wykorzystała zniesienie ograniczeń w
handlu międzynarodowym i zmniejszenie opłat za przewozy towarów masowych
- eksportowanych przez nią żelaza, drewna i owsa.
W wykorzystaniu koniunktury gospodarczej dużą rolę odegrał poziom oświa
ty. Kraje skandynawskie od 1850 r. miały procentowo najmniej analfabetów w
Europie i na świecie. Ułatwiało to dostosowanie się ich społeczeństwa do zmian
w specjalizacji gospodarki międzynarodowej, a zwłaszcza do międzynarodowe
go podziału pracy, narzucanego przez kraje wcześniej uprzemysłowione. Miarą
tych zdolności był wzrost eksportu. W Szwecji wzrósł z 18 proc. dochodu narodo
wego w 1870 r. do 22 proc. w 1913 r. W Norwegii - z 25 proc. dochodu narodo
wego w latach siedemdziesiątych XIX w. do 30 proc. na początku XX w. 40 proc.
wpływów z importu dawały usługi żeglugowe. Dania na początku dwudziestego
stulecia eksportowała 63 proc. swej produkcji rolnej
2
.
Na początku XX w. kraje skandynawskie miały już pewne nowoczesne zakłady
przemysłowe. Jeśli na przykład eksport drewna rozpoczynano od kłód, to po wybu
dowaniu tartaków napędzanych najpierw wodą, a później silnikami parowymi eks
portowano tarcicę, potem ścier drzewny, a następnie papier. Podobnie było z rudą
żelaza, od której eksportu zaczynano, by dojść do eksportu wysokogatunkowej stali
i łożysk kulkowych. W tym procesie ogromną rolę odegrała elektryfikacja przemy
słu, wykorzystującego tanią energię wodną. Dzięki niej Norwegia rozwinęła maso
wą produkcję aluminium - metalu niezbędnego w przemyśle lotniczym.
Rezultaty pierwszej wojny światowej i rewolucji społecznych w państwach
Europy Środkowej i Wschodniej doprowadziły do radykalnych zmian na mapie
politycznej kontynentu. W gruzach legły potężne mocarstwa Romanowów, Habs
burgów i Hohenzollernów, pojawiły się natomiast nowe państwa, wśród nich re
publika Finlandii. Trzy kraje „macierzyste" Skandynawii pozostawały jednak osto
jami monarchii, ale parlamentarnej. Nadal rozwijały się gospodarczo, zapewnia
jąc ludności coraz większy dobrobyt.
Ekonomiczną słabością krajów skandynawskich było ich duże uzależnienie
od importu. Najbardziej pod tym względem była uzależniona Islandia, która nie
6
7
posiadała bogactw naturalnych, a surowy klimat nie stwarzał szans na rozwój jej
rolnictwa.
Pierwsze miejsce w Europie pod względem importu zajmowała jednak Norwe
gia, która w 1938 r. wydawała na ten cel w przeliczeniu na jednego mieszkańca 222
złote korony, a za eksport uzyskiwała jedynie 146 koron. Również Szwecja wyda
wała na import więcej (183 korony) niż uzyskiwała za eksport. Dania - dzięki eks
portowi produktów żywnościowych - miała najmniejszy deficyt handlowy.
W najtrudniejszej sytuacji gospodarczej była Finlandia. Musiała, podobnie
jak Polska, dostosować swój potencjał ekonomiczny do importowych potrzeb
krajów europejskich, zwłaszcza Wielkiej Brytanii i państw skandynawskich - swych
głównych partnerów handlowych. Trzecim partnerem handlowym Finlandii po kra
jach skandynawskich i Wielkiej Brytanii były Niemcy. Wartość fińskiego eksportu
do Niemiec wynosiła w 1937 r. 1224 min marek fińskich, a importu towarów
niemieckich 1809 min. (Dla porównania wartość fińskiego eksportu do Wielkiej
Brytanii w 1937 r. wyniosła 4185 min marek fińskich, a importu - 2059 min).
Niemcy i Wielka Brytania pośredniczyły też w dużej częs'ci fińskiego eksportu
do krajów trzecich.
Głównym bogactwem kraju „tysiąca jezior" było drewno (roczny wyrąb
wynosił 41 min metrów sześciennych), stanowiące 80-85 proc. fińskiego eks
portu i stawiające Finlandię pod tym względem na pierwszym miejscu w Euro
pie. Z kopalin na pierwszy plan wysuwały się odkryte w końcu lat trzydziestych
złoża niklu w rejonie Petsamo, a także złoża miedzi. W 1939 r. były czynne 3 kopal
nie: miedzi w Ontekumpu (12 tys. ton czystej miedzi rocznie), w Oijarvi (miedź,
ołów i cynk) oraz ponownie uruchomiona stara kopalnia rud żelaza i cynku w
Pitkarancie. Inne odkryte złoża żelaza, ołowiu oraz niklu (w Nivoli w okolicach
Oulu) były nierentowne. Oddane w koncesję kanadyjskiemu trustowi złoża niklu
w rejonie Petsamo miały być uruchomione po wybudowaniu elektrowni, dróg,
mieszkań itp. - najwcześniej w 1940 r.
3
Finlandia eksportowała żelazo, węgiel, siarkę, wyroby z ropy naftowej, ole
je, tłuszcze itp. Przemysł fiński skoncentrowany był w południowej częs'ci kraju.
Według posła RP w Helsinkach Henryka Sokolnickiego „granica między uprze
mysłowioną a nieuprzemysłowioną Finlandią biegnie od brzegu jeziora Ładoga
(miasto Jaktima) prostą linią poprzez całą Finlandię do miasta Kokkola (Jacob-
stad) na brzegu Zatoki Botnickiej. Na południe od tej linii znajduje się cały prze
mysł Finlandii".
Zasoby surowcowe Finlandii - drewno, a zwłaszcza nikiel i miedź - odgry
wały oczywiście dużą rolę w skandynawskich planach strategicznych mocarstw
zachodnich, szczególnie hitlerowskich Niemiec. Nie one jednak były główną przy
czyną zainteresowania tych państw Finlandią. Decydującą rolę odgrywało jej po
łożenie geograficzne (granica ze Związkiem Radzieckim od Zatoki Fińskiej do
Morza Barentsa), a także zdecydowanie antyradziecki kurs polityki fińskich rzą
dów. Miał on swe źródła historyczne, zwłaszcza w walce z rewolucją w 1918 r. i
udziale Finlandii w antyradzieckiej interwencji zbrojnej, zakończonej traktatem
pokojowym w Tartu (Dorpat) z 14 października 1920 r. Przeszłos'ć ta, zdecydo
wanie rzutująca na stosunki radziecko-fińskie, wyróżniała Finlandię spośród po
zostałych państw skandynawskich.
*
Wraz z przekształceniem się krajów skandynawskich w nowoczesne pań
stwa przemysłowe dominujące pozycje w życiu ekonomicznym przejęły w miej
sce kapitału handlowego kartele przemysłowe. W Szwecji najbardziej dochodo
wym zjednoczeniem monopolistycznym przed pierwszą wojną światową był na
przykład utworzony w 1907 r. kartel cukrowniczy, po wojnie zaś słynny koncern
Iwara Kreugera, który zmonopolizował trzy czwarte światowej produkcji zapa
łek. Podobne zjednoczenia powstawały w prężnie rozwijającym się przemyśle
duńskim, który miał duże osiągnięcia w unowocześnianiu produkcji. Na przy
kład w 1900 r. z duńskich stoczni wyszedł pierwszy na świecie statek pasażerski
o napędzie dieslowskim.
Po klęsce Danii w 1864 r. miejsce polityki skandynawskiej zajęła polityka
narodowa. Dania dążyła do odzyskania północnego Szlezwiku, a Szwecja musia
ła rozwiązać unię z Norwegią. Jednocześnie narastały szwedzkie obawy przed
Rosją. Ich następstwem było zbliżenie do Niemiec oraz aktywne uczestnictwo w
europejskich inicjatywach pokojowych. Szwecja wzięła udział w haskiej konfe
rencji pokojowej w 1899 r. oraz w drugiej konferencji haskiej w 1907 r.
W pierwszych latach XX w. narodziła się też koncepcja neutralności Skan
dynawii. Jako pierwszy wysunął ją w 1902 r., a więc jeszcze przed rozwiązaniem
unii Norwegii ze Szwecją, norweski pisarz Bj0rnstjerne Bj0rnson. Oficjalnie za
deklarowała ją dwa lata później Szwecja; zawierała ona podstawowe normy współ
czesnego prawa międzynarodowego. Wyrazem tendencji pokojowych Szwecji
było też rozwiązanie 23 września 1907 r. unii z Norwegią.
W 1912 r., w związku z kryzysem bałkańskim, Szwecja, Dania i Norwegia
ogłosiły wspólną deklarację zawierającą zasady ich neutralności oraz klauzulę,
że jej zerwanie może nastąpić tylko za zgodą wszystkich trzech państw.
8
9
Po zamachu w Sarajewie 28 czerwca 1914 r. na austriackiego następcę tronu
arcyksięcia Franciszka Ferdynanda i jego małżonkę szwedzki król Gustaw V i
minister spraw zagranicznych Kurt Wallenberg wydali oświadczenie o zachowa
niu pełnej neutralności w nadciągającym konflikcie zbrojnym. Z kolei Dania za
pewniała Niemcy, do których wciąż żywiła urazę za zagarnięcie Szlezwiku, że
zachowa życzliwą neutralność i „w żadnym wypadku nie przyłączy się do prze
ciwników Niemiec". Zasadę neutralności potwierdziła też Norwegia. Mimo to
obawy państw skandynawskich przed naruszeniem ich solidarności były duże,
zwłaszcza w pierwszych latach wojny. Pod koniec pierwszej wojny światowej
nastąpiło zbliżenie państw skandynawskich do ententy. Zacieśniły się też więzi
między nimi, co zostało potwierdzone w listopadzie 1917 r. na zjeździe trzech
monarchów państw skandynawskich w szwedzkim Malmó.
Bałtyk, a zwłaszcza Morze Północne były morskimi teatrami działań zarów
no flot nawodnych, jak i podwodnych. Doszło tu też do największych bitew mor
skich, począwszy od starcia koło Helgolandu 28 sierpnia 1914 r., poprzez bitwę
pod Dogger Bank 24 stycznia 1915 r. między eskadrami krążowników admira
łów Hippera i Beatty'ego, do największej bitwy jutlandzkiej 31 maja 1916 r. Sto
sując blokadę morską, obie strony minowały szlaki wodne. Brytyjskie przegrody
minowe na Morzu Północnym miały uniemożliwić wyjście niemieckich okrętów
na północne trasy komunikacyjne, jednak niemiecki lekki krążownik
Meteor
w
lipcu 1915 r. przerwał brytyjską blokadę i zaminował wody Morza Barentsa oraz
gardzieli Morza Białego. W ten sposób wojna morska zaczęła obejmować swym
zasięgiem strefę wód arktycznych.
Odpowiedzią Rosji na zagrożenie niemieckie było sformowanie w lipcu 1916 r.
Flotylli Północnego Oceanu Lodowatego, w której skład na początku 1917 r.
wchodziły: okręt liniowy, 2 krążowniki, 6 torpedowców, stawiacz min, 40 tra
łowców, 17 krążowników pomocniczych, 2 okręty podwodne i 12 lodołamaczy.
Przez porty północnej Rosji przechodził nie tylko transport broni i materiału
wojennego, lecz także żołnierzy. W 1916 r. tą drogą skierowano do Francji i Grecji
przeszło 42 tys. rosyjskich żołnierzy. Doprowadziło to do zdecydowanej kontrakcji
okrętów niemieckich, zwłaszcza podwodnych. Przez Murmańsk, okupowany przez woj
ska ententy, przedostawali się w 1918 r. do Francji żołnierze II Koipusu gen. Hallera
4
.
W pierwszej wojnie światowej państwom skandynawskim udało się utrzy
mać pozycję neutralną, choć w pobliżu ich wybrzeży walczące ze sobą floty wo
jenne ententy i państw centralnych (właściwie Niemiec) prowadziły aktywne dzia
łania bojowe. Aby uniknąć wplątania się w wojnę, musiały jednak zręcznie ma
newrować między walczącymi stronami.
Przebieg pierwszej wojny światowej wskazywał, że w globalnych działa
niach w czasie następnej wojny o takiej skali krajom skandynawskim trudno bę
dzie zachować neutralność. Z gospodarczego punktu widzenia ogromną wagę miały
zasoby szwedzkiej rudy żelaza w Kirunie i Galii vare oraz jej transport między inny
mi przez niezamarzający norweski port Narwik. Bez tej rudy nie mógł dobrze pro
sperować niemiecki przemysł hutniczy. Duże zainteresowanie wzbudzały też od
kryte w końcu lat trzydziestych złoża fińskiego niklu w Laponii.
Stratedzy wojny morskiej, tradycyjnie doceniając ważną rolę cieśnin duń
skich, dostrzegali coraz wyraźniej korzyści, jakie dają norweskie fiordy - zarów
no dla rozwijania morskich operacji na Atlantyku, jak i kontroli północnych szla
ków morskich. Półwysep Skandynawski oraz Finlandia stanowiły też dogodną
bazę wypadową dla ewentualnego zaatakowania od północy ZSRR.
2. Potencjalny teatr wojny
Strategiczne znaczenie krajów skandynawskich wzrastało wraz z potencjałem
ludnościowym i zagospodarowywaniem coraz większych obszarów w kierunku
północy. Północne wybrzeża Europy penetrowali do XVI w. jedynie Norwego
wie. Skolonizowali oni też Islandię i Grenlandię. W końcu XVI w. rejony te za
częli odwiedzać też Szwedzi i Rosjanie. W okresie wojny krymskiej, w latach
1853-1856, do Zatoki Kolskiej na Morzu Barentsa i na Morze Białe oraz do
Zatoki Botnickiej na Bałtyku weszły po raz pierwszy angielskie okręty wojen
ne. W końcu XIX w. Rosja, dzięki silnemu lodołamaczowi
Jermak,
rozpoznała
szlaki morskie do Spitsbergenu, Nowej Ziemi i Ziemi Franciszka Józefa. Wraz z
pojawieniem się balonów i lotnictwa rozpoczął się też podbój bieguna północ
nego.
Gwałtowny wzrost zainteresowania krajami nordyckimi i północnymi szla
kami morskimi datuje się od pierwszej wojny światowej. Komunikacja między
Rosją a pozostałymi państwami ententy odbywała się północną trasą morską -
najpierw przez Archangielsk, ale w 1915 r. zapadła decyzja o budowie portu pod
nazwą Romanow w niezamarzającej Zatoce Kolskiej na Murmaniu. Ukończono
też budowaną od 1888 r. linię kolejową z Piotrogrodu długości 1750 km. W la
tach 1915-1917 przez Archangielsk i Murmańsk dostarczono Rosji 5475 tys. t ła
dunków na tysiącu ośmiuset statkach.
10
11
[ Pobierz całość w formacie PDF ]