HISTORIA KOSMETYKI Z ESTETYKĄ, Wyższa Szkoła Fizjoterapii we Wrocławiu, Kierunek Kosmetologia rok 1 i nie ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->HISTORIA KOSMETYKI Z ESTETYKĄ:1. Na czym polega kanon postaci ludzkiej w sztuce starożytnego Egiptu.Podstawowym kanonem sztuki egipskiej jest sposób przedstawiania postaci ludzkiej, co najlepiejmożna zauważyć w wyobrażeniach figury człowieka na płaszczyźnie, a więc w malowidłach ipłaskorzeźbie. Sylwetkę ludzką przedstawiano tak, aby wszystkie zasadnicze elementy byłydobrze widoczne: głowa, trójkątny tułów, obie ręce i nogi. Jest to postać zbliżona w zasadzie doprofilu, ale tylko zbliżona, tors jest bowiem wyobrażony frontalnie i w okolicach brzuchaskręcony w bok. Frontalnie zaznaczone są również barki, ramiona i ręce, z profilu przedstawionajest głowa, ale oko musiało być zaznaczone od frontu; z profilu przedstawiano również nogi. Wsylwetce kobiety piersi zwykle zaznaczano z profilu. Układ figury ludzkiej w kanonie byłdwojaki: człowieka ukazywano jako postać kroczącą lub siedziącą. Stroje i ozdoby zależały odokresu historycznego, zawsze stanowiły trwały element w przedstawieniu postaci .2. Co to jest khol?Jest to czarna kredka do oczu, dzięki niej oczy stawały się tajemnicze. Kohl jest to czernidło domakijażu oczu, stosowane w Starożytnyn Egipcie.3. Opisz krótko egipskie stroje, nakrycia głowy oraz biżuterie w okresie Nowego Państwa(W epoce Nowego Państwa szczególne wyrafinowanie życia dworskiego znajduje wyraz wstrojach. Tradycyjne, proste, białe szaty zostają zastąpione kolorowymi tkaninami, skrojonymi wbardziej zmysłowe formy, które uzupełnia biżuteria- głównie w postaci ogromnych, cennychkolczyków. Golono głowy i noszono peruki.)Większość odzieży egipskiej wykonywana była z lnu. Zwykli Egipcjanie nosili przepaskibiodrowe, a kobiety proste, jednoczęściowe suknie ze zgrzebnego płótna lnianego. Żołnierzeubierali lniane spódniczki. Obuwiem Egipcjan były sandały wykonane z trzciny papirusowej,która rosła nad Nilem. Nakrycia głowy były tak skomponowane, że mogły uchodzić za egipskihełm wojenny albo kuszycki czepek. Nemes- nakrycie głowy Faraona.Noszone kołnierze biżuteryjne, czyli tzw. USECH. Robiono też tatuaże- miały je Płaczki orazTancerki.4. co to jest chiton?Koszula lniana lub bawełniana z krótkimi rękawami. Noszone w starożytnej Grecji.5.Kosmetyka w antycznej Grecji?Dbano o czystość i zdrowie. Malowano się, ale były to delikatne makijaże. Kult ciała.Zachowanie harmonii między ciałem a duchem. Kąpano się w mleku kozim. Robiono maseczki-moczono chleb w mleku kozim. Sadza z lamp służyła do malowania.(Podobnie jak w Egipcie kobiety dążyły do uzyskania jasnej karnacji. Pudrowały twarz,malowały usta na czerwono szminką, barwiły paznokcie henną. Spędzały długi czas na zabiegachwykonywanych przez niewolnice, nacierały ciało i masowały olejkami., smarowały siębalsamami. Grecy używali olejków o intensywnym zapachu. Posługiwali się specjalnymikompozycjami znanymi pod nazwą "kyphi", uzyskiwanymi z mirry, olejku z janowca, olejkujaśminowego i innych składników. Kyphi używano również do kosmetyki jamy ustnej iperfumowania odzieży. Kobiety greckie myły się w mleku używając mydła z koziego tłuszczu ipopiołu bukowego. Po kąpieli namaszczały ciała bielą ołowiową)6.Omów zasady higieny w starożytnym Rzymie?Higiena ciała była najważniejsza, czego dowodem jest powstanie łaźni rzymskich. Makijażobejmował te części ciała, które były wystawiane na widok m.in. ramiona, które malowano nabiało. Policzki i usta barwiono na czerwono, rzęsy oraz powieki na czarno. Na czoło nakładałaozdobne plastry, które kryły defekty. Na noc stosowała maseczki z chleba, a na dzień ozdobnepudry.(Bardzo dbano o higienę słynne kąpiele w mleku kozim i oślim. Kobiety dożyły do jasnychwłosów, przebywały przez to długo na słońcu, stosowały kąpiele ziołowe. Rzymianie nauczyli sięwytwarzać delikatny deszcz pachnącej wody, który stosowany był w celu ochładzania widzów wsalach publicznych, łaźniach i amfiteatrach. Na placach rozrzucano pachnące kwiaty, najczęściejkrokusy, dla przytłumienia przykrych zapachów. Rzymianie używali różnych perfum do różnychmiejsc ciała i na różne okazje. Miętę stosowano do rąk, olejek palmowy na brodę i piersi,majeranek na włosy i brwi, a esencję kurdybanową na kolana i szyję.)7.Jak wizerunek „pięknej madonny” wpłynął na ideał kobiecego piękna w średniowiecznejeuropie?Ideałem było: wysokie czoło, niskie i o dziewczęcej delikatnej urodzie, drobne usta i ręce oraznie widać brwi ani rzęs.8. Kultura rycerska a ideał męski w średniowieczu?Średniowiecze to okres kształtowania się kultury rycerskiej, zamki jako miejsca życia rycerzystanowiły ważne ośrodki rozwoju kultury. Gościem tych ośrodków byli trubadurzy, opiewającyideały rycerskie, często zalety konkretnego rycerza. Kultura rycerska nie pozwalała na żadneniehonorowe zachowanie. Rycerze byli wierni, szlachetni, uczciwi. Od małego byli szkoleni narycerzy, na początku byli giermkami, którzy pomagali rycerzom a później kiedy kończyli 18 latbyli pasowani na rycerzy. Rycerz było oddany Bogu i swojej ojczyźnie, królowi. Honor był dlaniech wielką wartością. Prawdziwy Rycerz podziwia Kobietę, zachwyca się Nią. Pojawia siępoezja miłosna, rozpowszechniana przez Trubadurów. Jest to kultura dworska.9. na czym polegał styl empire w modzie w drugiej połowie XVIII i początku XIX wieku?Styl ten pojawił się za panowania Napoleona I, nawiązywał do cesarstwa rzymskiego. Kobietychodziły w strojach z podwyższonym stanem, bez bielizny oraz halek. Chodziły boso.10. Co to jest krynolina?to sztywna spódnica, suknia, halka uszyta z materiału rozpiętego na metalowych obręczach lubwłosiance. Po raz pierwszy pojawiła się już ok. roku 1830, ale dopiero od 1850 słowo to oznaczamocno nakrochmaloną halkę lub sztywną spódnicę opartą na metalowej konstrukcji, mającejnadawać sukni pożądany kształt.11. Kobieta secesji jako motyw prac artystów.Suknie z trenem. Kobiety były traktowane jako element dekoracyjny. Wachlarze, którychużywały Kobiety były z motywami roślinnym, bądź pawia.(kobieta panuje wszechwładnie w świecie secesji. Styl ten stworzył własnyjej wizerunek. Ulubionym typem postaci kobiecej artystów secesyjnych,była postać wiotka, smukła, strzelista,o drobnej głowie, wąskich plecach, drobnych, jakbynierozwiniętych piersiach, małych dłoniach i stopach. Motywem, po który ze szczególnymupodobaniem sięgali artyści secesyjni były długie i falujące włosy kobiece.Bujne, rozwiewającesię i ciągnących bez końca włosy były zazwyczaj kruczoczarne albo płomienno-rude. Stwarzałyone nie tylko sposobność do komponowania bogatych krzywolinijnych układów dekoratywnych,lecz ponadto budziły określone skojarzenia erotyczne. W modernizmie artyści tak przedstawialisecesyjnę kobietę: obok kobiety fatalnej, ujarzmiającej swym wampirycznym okrucieństwemmężczyznę, przedstawia Kobietę - Matkę. Kobietę -Rodzicielkę sławi jego bluźniercza Madonna)12. Chłopczyca w „art. Deco” styl Coco ChanelW czasach pierwszej wojny światowej kobiety zaczęły sięgać po wygodniejsze stroje o prostychfasonach. Osobą, która inspirowała je do radykalnych jak na owe czasy zmian, była GabrielleChane.Na początku XX wieku słynna Coco odrzuciła gorsety modelujące figurę, propagującnaturalną – niemal chłopięcą sylwetkę o małym biuście i wąskich biodrach. Projektantkazrewolucjonizowała modę jeszcze bardziej w latach dwudziestych, proponując kreacje sięgającezaledwie kolana, a także żakiety i blezery wzorowane na męskiej garderobie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl chiara76.opx.pl
//-->HISTORIA KOSMETYKI Z ESTETYKĄ:1. Na czym polega kanon postaci ludzkiej w sztuce starożytnego Egiptu.Podstawowym kanonem sztuki egipskiej jest sposób przedstawiania postaci ludzkiej, co najlepiejmożna zauważyć w wyobrażeniach figury człowieka na płaszczyźnie, a więc w malowidłach ipłaskorzeźbie. Sylwetkę ludzką przedstawiano tak, aby wszystkie zasadnicze elementy byłydobrze widoczne: głowa, trójkątny tułów, obie ręce i nogi. Jest to postać zbliżona w zasadzie doprofilu, ale tylko zbliżona, tors jest bowiem wyobrażony frontalnie i w okolicach brzuchaskręcony w bok. Frontalnie zaznaczone są również barki, ramiona i ręce, z profilu przedstawionajest głowa, ale oko musiało być zaznaczone od frontu; z profilu przedstawiano również nogi. Wsylwetce kobiety piersi zwykle zaznaczano z profilu. Układ figury ludzkiej w kanonie byłdwojaki: człowieka ukazywano jako postać kroczącą lub siedziącą. Stroje i ozdoby zależały odokresu historycznego, zawsze stanowiły trwały element w przedstawieniu postaci .2. Co to jest khol?Jest to czarna kredka do oczu, dzięki niej oczy stawały się tajemnicze. Kohl jest to czernidło domakijażu oczu, stosowane w Starożytnyn Egipcie.3. Opisz krótko egipskie stroje, nakrycia głowy oraz biżuterie w okresie Nowego Państwa(W epoce Nowego Państwa szczególne wyrafinowanie życia dworskiego znajduje wyraz wstrojach. Tradycyjne, proste, białe szaty zostają zastąpione kolorowymi tkaninami, skrojonymi wbardziej zmysłowe formy, które uzupełnia biżuteria- głównie w postaci ogromnych, cennychkolczyków. Golono głowy i noszono peruki.)Większość odzieży egipskiej wykonywana była z lnu. Zwykli Egipcjanie nosili przepaskibiodrowe, a kobiety proste, jednoczęściowe suknie ze zgrzebnego płótna lnianego. Żołnierzeubierali lniane spódniczki. Obuwiem Egipcjan były sandały wykonane z trzciny papirusowej,która rosła nad Nilem. Nakrycia głowy były tak skomponowane, że mogły uchodzić za egipskihełm wojenny albo kuszycki czepek. Nemes- nakrycie głowy Faraona.Noszone kołnierze biżuteryjne, czyli tzw. USECH. Robiono też tatuaże- miały je Płaczki orazTancerki.4. co to jest chiton?Koszula lniana lub bawełniana z krótkimi rękawami. Noszone w starożytnej Grecji.5.Kosmetyka w antycznej Grecji?Dbano o czystość i zdrowie. Malowano się, ale były to delikatne makijaże. Kult ciała.Zachowanie harmonii między ciałem a duchem. Kąpano się w mleku kozim. Robiono maseczki-moczono chleb w mleku kozim. Sadza z lamp służyła do malowania.(Podobnie jak w Egipcie kobiety dążyły do uzyskania jasnej karnacji. Pudrowały twarz,malowały usta na czerwono szminką, barwiły paznokcie henną. Spędzały długi czas na zabiegachwykonywanych przez niewolnice, nacierały ciało i masowały olejkami., smarowały siębalsamami. Grecy używali olejków o intensywnym zapachu. Posługiwali się specjalnymikompozycjami znanymi pod nazwą "kyphi", uzyskiwanymi z mirry, olejku z janowca, olejkujaśminowego i innych składników. Kyphi używano również do kosmetyki jamy ustnej iperfumowania odzieży. Kobiety greckie myły się w mleku używając mydła z koziego tłuszczu ipopiołu bukowego. Po kąpieli namaszczały ciała bielą ołowiową)6.Omów zasady higieny w starożytnym Rzymie?Higiena ciała była najważniejsza, czego dowodem jest powstanie łaźni rzymskich. Makijażobejmował te części ciała, które były wystawiane na widok m.in. ramiona, które malowano nabiało. Policzki i usta barwiono na czerwono, rzęsy oraz powieki na czarno. Na czoło nakładałaozdobne plastry, które kryły defekty. Na noc stosowała maseczki z chleba, a na dzień ozdobnepudry.(Bardzo dbano o higienę słynne kąpiele w mleku kozim i oślim. Kobiety dożyły do jasnychwłosów, przebywały przez to długo na słońcu, stosowały kąpiele ziołowe. Rzymianie nauczyli sięwytwarzać delikatny deszcz pachnącej wody, który stosowany był w celu ochładzania widzów wsalach publicznych, łaźniach i amfiteatrach. Na placach rozrzucano pachnące kwiaty, najczęściejkrokusy, dla przytłumienia przykrych zapachów. Rzymianie używali różnych perfum do różnychmiejsc ciała i na różne okazje. Miętę stosowano do rąk, olejek palmowy na brodę i piersi,majeranek na włosy i brwi, a esencję kurdybanową na kolana i szyję.)7.Jak wizerunek „pięknej madonny” wpłynął na ideał kobiecego piękna w średniowiecznejeuropie?Ideałem było: wysokie czoło, niskie i o dziewczęcej delikatnej urodzie, drobne usta i ręce oraznie widać brwi ani rzęs.8. Kultura rycerska a ideał męski w średniowieczu?Średniowiecze to okres kształtowania się kultury rycerskiej, zamki jako miejsca życia rycerzystanowiły ważne ośrodki rozwoju kultury. Gościem tych ośrodków byli trubadurzy, opiewającyideały rycerskie, często zalety konkretnego rycerza. Kultura rycerska nie pozwalała na żadneniehonorowe zachowanie. Rycerze byli wierni, szlachetni, uczciwi. Od małego byli szkoleni narycerzy, na początku byli giermkami, którzy pomagali rycerzom a później kiedy kończyli 18 latbyli pasowani na rycerzy. Rycerz było oddany Bogu i swojej ojczyźnie, królowi. Honor był dlaniech wielką wartością. Prawdziwy Rycerz podziwia Kobietę, zachwyca się Nią. Pojawia siępoezja miłosna, rozpowszechniana przez Trubadurów. Jest to kultura dworska.9. na czym polegał styl empire w modzie w drugiej połowie XVIII i początku XIX wieku?Styl ten pojawił się za panowania Napoleona I, nawiązywał do cesarstwa rzymskiego. Kobietychodziły w strojach z podwyższonym stanem, bez bielizny oraz halek. Chodziły boso.10. Co to jest krynolina?to sztywna spódnica, suknia, halka uszyta z materiału rozpiętego na metalowych obręczach lubwłosiance. Po raz pierwszy pojawiła się już ok. roku 1830, ale dopiero od 1850 słowo to oznaczamocno nakrochmaloną halkę lub sztywną spódnicę opartą na metalowej konstrukcji, mającejnadawać sukni pożądany kształt.11. Kobieta secesji jako motyw prac artystów.Suknie z trenem. Kobiety były traktowane jako element dekoracyjny. Wachlarze, którychużywały Kobiety były z motywami roślinnym, bądź pawia.(kobieta panuje wszechwładnie w świecie secesji. Styl ten stworzył własnyjej wizerunek. Ulubionym typem postaci kobiecej artystów secesyjnych,była postać wiotka, smukła, strzelista,o drobnej głowie, wąskich plecach, drobnych, jakbynierozwiniętych piersiach, małych dłoniach i stopach. Motywem, po który ze szczególnymupodobaniem sięgali artyści secesyjni były długie i falujące włosy kobiece.Bujne, rozwiewającesię i ciągnących bez końca włosy były zazwyczaj kruczoczarne albo płomienno-rude. Stwarzałyone nie tylko sposobność do komponowania bogatych krzywolinijnych układów dekoratywnych,lecz ponadto budziły określone skojarzenia erotyczne. W modernizmie artyści tak przedstawialisecesyjnę kobietę: obok kobiety fatalnej, ujarzmiającej swym wampirycznym okrucieństwemmężczyznę, przedstawia Kobietę - Matkę. Kobietę -Rodzicielkę sławi jego bluźniercza Madonna)12. Chłopczyca w „art. Deco” styl Coco ChanelW czasach pierwszej wojny światowej kobiety zaczęły sięgać po wygodniejsze stroje o prostychfasonach. Osobą, która inspirowała je do radykalnych jak na owe czasy zmian, była GabrielleChane.Na początku XX wieku słynna Coco odrzuciła gorsety modelujące figurę, propagującnaturalną – niemal chłopięcą sylwetkę o małym biuście i wąskich biodrach. Projektantkazrewolucjonizowała modę jeszcze bardziej w latach dwudziestych, proponując kreacje sięgającezaledwie kolana, a także żakiety i blezery wzorowane na męskiej garderobie [ Pobierz całość w formacie PDF ]