hme

pdf > download > ebook > pobieranie > do ÂściÂągnięcia

hme, UEP lata 2014-2019, Historia myśli ekonomicznej

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Plan wykładów1. Ekonomia preklasyczna2. Ekonomia klasyczna3. Ekonomia neoklasyczna (szkoła austriacka, szkoła matematyczna, szkoła anglo-amerykańska)4. Szkoła z Cambridge5.Nurty krytyczne wobec ekonomii klasycznej i neoklasycznej (socjalizm utopijny, marksizm,instytucjonalizm i neoinstytucjonalizm)6. Wielki kryzys i John Maynard Keynes7. Powojenny keynesizm8. Krzywa Philipsa i kryzysy naftowe9. Monetaryzm10. Nowa klasyczna ekonomia11. Szkoła realnego cyklu koniunkturalnego12. Neokeynesizm13. Wspołczesna heterodoksja (szkoła neoaustriacka, postkeynesizm, nowa ekonomia instytucjonalna)Literatura1. Wykłady2. "Wspołczesne teorie ekonomiczne" - Marek Ratajczak (2012)3. "Historia myśli ekonomicznej" - Wacław Stankiewicz (2007)4. "Historia myśli ekonomicznej" - Harry Landreth (2005)Zaliczenie1. Forma pisemna w każdym podejściu (60%)2. Termin - ostatnie zajęcia1KONCEPCJE FUNKCJONOWANIA GOSPODARKI I ICH EWOLUCJEEKONOMIA PREKLASYCZNAokres poprzedzający powstanie ekonomii klasycznejSTAROŻYTNOŚĆ (do V w. n.e.- upadek cesarstwa rzymskiego)ŚREDNIOWIECZE (od V do XV w.)MERKANTYLIZM (od początku XVI w. do połowy XVIII w.)- początek kapitalizmu kupieckiego w Europie za-chodniejFIZJOKRATYZM (1750- 1780r.)EKONOMIA KLASYCZNAPoczątek ekonomii jako nauki.Narodziny paradygmatu klasycznego.PARADYGMAT- zwarty zbiór poglądówSTAROŻYTNOŚĆ I ŚREDNIOWIECZE1. - Brak ekonomii jako odrębnej dyscypliny- Problemy gospodarowania rozpatrywane na gruncie filozofii, etyki, prawa i teologii- Rozważania ekonomiczne wiążą się z pojęciami uczciwości, sprawiedliwości, słusznościStarożytność:Pojawienie się procentu od pożyczek- lichwy- Platon się temu sprzeciwiałArystoteles- poszukiwał odp. Na pytanie co jest najważniejszym dobrem dla człowieka. Jego zdaniem to szczęście.Średniowiecze:W średniowieczu dużą rolę odgrywał kościół- wszelkie rozważania były podporządkowane interpretacji Pisma Świętegoi Ksiąg Soborowych.-Sądy normatywne- mówią „jak powinno być”-Sady pozytywne- mówią „jak jest”2. - Brak upowszechnienia koncepcji „zarabiania na życie”.- Niewolnictwo w starożytności. Feudalizm w średniowieczu.- Dominacja myśli kościoła w średniowieczu piętnująca dążenia do osiągnięcia indywidualnego zysku.Na przeszkodzie upowszechnienia tej koncepcji stał ustrój panujący w starożytności (droga do władzy zamknięta dlaniewolników i metalików-ludność napływowa, obca) i średniowieczu (feudalizm- istnienie stanu chłopskiego pozosta-jącego w stosunku poddaństwa do pana feudalnego- celem życia nie była poprawa jakości zycia, a tylko jego utrzyma-nie).PODSUMOWANIE:Ani w okresie starożytności ani średniowiecza nie wykształciła się jeszcze instytucja rynku wraz ze swobodnie wymie-nianymi na nim czynnikami produkcji.INSTYTUCJA RYNKU- cały mechanizm utrzymywania społeczeństwa , który gwarantuje przepływ czynników produkcji wskali całej gospodarki. Czynniki produkcji: kapitał, siła robocza, ziemia.PROCES FORMOWANIA INSTYTUCJI RYNKU:1. Trwał od ok. XV (upadek feudalizmu) do końca XVIII w.2. Sprzyjały temu następujące zjawiska i tendencje:Pojawienie się narodowych organizmów politycznych(poczucie narodowej tożsamości, ujednolicenie jedno-stek miar, pieniędzy, praw)Narodziny protestantyzmu (zmianapoglądów, ciężka praca-cnota, potępia lenistwo i bezczynność)Odkrycia geograficzne(wyprawa Kolumba- początek ery nowożytnej, napływ kruszców z innych terenów, roz-wój handlu dalekomorskiego)Zmiany materialne (początekinfrastruktury)Upowszechnienie metody podwójnego księgowaniaWynalazki(kompas, proch, druk)- złamany monopol duchownych na pisanie i czytanie książek, zalew pi-śmiennictwa o charakterze ekonomicznym2MERKANTYLIZM (łac. Mercari = handlować)- rozwinął się przede wszystkim w Anglii i Francji1. Kupiec jako postać pierwszoplanowa działalności handlowej oraz praktyk- ekonomista udzielający panującemu radco do kierunków najlepszej polityki wspierającej potęgę kraju na arenie międzynarodowej.2. Rozważania ekonomiczne o charakterze bardzo subiektywnym często fragmentarycznym-Skupienie na fragmenciedziałalności, brak szerszej perspektywy.3. Bogactwo, czyli kruszec (czynnik pieniężny)-o wzroście gospodarczym, bogactwie decydują czynniki nominalne(pieniądz) a nie realne (np. wyposażenie kapitałowe, infrastruktura, zasób siły roboczej i jej jakość)4. Doktryna dodatniego bilansu handlowego-powinno być to osiągnięte z każdym krajem z jakim handlujemy5. Bulioniści i nieneutralność pieniądza-Pobudza sektor realny. Zwiększenie pieniądza w obiegu wpływa nietylko na czynniki nominalne ale także (głównie) na sfery realne (inwestycje-spadek bezrobocia)6. Zręby ilościowej teorii pieniądza-skoro pieniądz miał pobudzać handel to jak zwiększymy ilość pieniądza tymlepiej.7. Interwencjonizm państwowy i silny protekcjonizm wspierający politykę gromadzenia kruszcu.Ilościowa teoria pieniądza (ujęcie transakcyjne z 1911r.- Irving Fisher)MV =PTCzy M wpływa przede wszystkim na P czy na T?M-ilość pieniądza w obiegu (podaż) ,V- prędkość obiegu pieniądzaP- poziom cen wymienianych dóbrT- ilość przeprowadzonych transakcjiPoczątkowo uważano że ilość pieniądza w obiegu(M) wpływa na ilość przeprowadzonych transakcji(T)- tak uważalimerkantyliści. Jednak zaczęto dostrzegać, że pojawia się zjawisko inflacji i M wpływa na zmianę cen czyli na P.Zręby ilościowej teorii pieniądza- ekonomiści myślicieleJean Bodin (1530-1596):Jeden z pierwszych który zauważa że wzrost ilości pieniądza wpływa na inflację ipoziom cen. Uważa że wzrost pieniądza powoduje wzrost poziomu cen1569r- istnieje długookresowa zależność między ilością pieniądza w obiegu a ogólnym poziomem cenPodlenie (psucie) monety- próbowano zmniejszać zawartość danego kruszcu (złota, srebra) w monecie, przez coZwiększali ilość pieniądza w obiegu.John Locke (1632-1704)1690r- poziom działalności gospodarczej zależy nie tylko od ilości pieniądza, ale także od szybkości jego obieguW długim okresie pieniądz jest neutralnyDavid Hume (1711-1776)1742r.- traktat Of Money: cenowy mechanizm przepływu pieniądza kruszcowego wymierzony wprost wmerkantylistyczną teorie dodatniego bilansu handlowego-Nie da się w długim okresie ciągle pozyskiwaćpieniądza i twierdzić że gospodarka ma się lepiej.3CENOWY MECHANIZM PRZEPŁYWU KRUSZCA- Hume1.Eksport towarów5.Import towarówKraj A4. M↑P↑6. ↓M↓P8. M↑P↑Kraj B2. ↓M↓P7. Odpływ kruszcu3. Napływ kruszcuPatrzymy z punktu widzenia kraju AA eksportuje towary do BW zamian B musi zapłacić A kruszcem, więc do kraju A napływa kruszec z kraju BSkoro z B kruszec odpływa tzn. że ilość pieniądza w obiegu w B spada więc spadają również zagregowaneceny (ceny przeciętne)w A zwiększa się ilość pieniądza w obiegu i rosną cenyskoro rośnie poziom cen w A to te towary staja się mniej atrakcyjne, ponieważ są droższe niż w kraju B.Opłaca się zacząć importować tańsze towary z B. Musimy za to zapłacić, zmniejsza się ilość kruszcu w A ispadają cenyteraz w kraju B rosną ceny i jego towary są mniej atrakcyjneTo trwa do momentu aż zostanie osiągnięta równowaga międzynarodowa (cen)Kraje działają na zasadzie naczyń połączonych.Nie da się gromadzić kruszcu i pozostawać konkurencyjnym na arenie międzynarodowej krytykuje merkantylistówMERKANTYLIZM- okres wielkiej monopolizacji gospodarki- kompania wschodnioindyjska w Anglii (wyłączność na han-del z Indiami).MERKANTYLIZM we Francji (KOLBERTYZM)-dużo bardziej dotkliwy niż w AngliiJean Baptiste Colbert (1619-1683)- Jest to polityka bardzo silnego protekcjonizmu, odgradzania Francji barierą celną.- Budowa silnej administracji- Dotkliwy system opodatkowania- Powstawały liczne manufaktury królewskie- Rozbudowano w tym okresie armię i flotęHiszpania która najwcześniej zdobywała kolonie, mimo wszystko w porównaniu z Anglią i Francja zaprzepaściła swojeszanse. Bezpośredni dostęp do kruszców sprawił, że nie dbano o handel, eksport. Ludzie w większości emigrowali dokolonii hiszpańskich. Kraj stał się wyludniony i zacofany gospodarczo.Także Holandia zaprzepaściła wyścig o dominację. Z jednej strony udało się osiągnąć wysoki stopień rozwoju, utworzy-li swoją kompanię wschodnioindyjską troszkę później niż Anglia (też mieli monopol na niektóre miejsca).Obie kompanie Angielska i Holenderska toczyły ogromne boje. 4 wojny ostatecznie wygrała Anglia.4FIZJOKRATYZM (1750-1780) (gr. Physis= natura, przyroda)-prąd powstały we Francji. Cel: Odkrycie sił decydujących obogactwie narodu oraz sformułowanie zaleceń by to bogactwo wspierać.1. Idea porządku naturalnego (obiektywnych praw natury)-uznali że podstawą funkcjonowania całego świata jestnaturalny porządek który jest antytezą sztucznego porządku tworzonego przez człowieka przez nakazy, zakazy itp.Działa przez obiektywne prawa natury na które nie mamy wpływu, także w świecie ekonomicznym (spontaniczna,dobrowolna działalność jednostek gospodarczych)2. Wolność i własność prywatna-Cały ustrój powinien się na tym opierać. Zagwarantowanie maksymalnej swobodydziałań gospodarczych. Jeśli każdy będzie chciał maksymalizować swoje korzyści to przyczyni się do maksymalizacjikorzyści gospodarki. Jeśli nam się dobrze wiedzie tym bardziej gospodarce się dobrze wiedzie, ale musimy sami decy-dować jak do tego doprowadzić.3. Leseferyzm (fr. Laissez-faire= pozwolić działać)-polityka liberalizmu gospodarczego, nie ingerować, nie nakazywać izakazywać, samodzielnie działać i decydować.4. Bogactwo, czyli produkcja rolnicza (czynnik realny)-handel, przemysł i rzemiosło tylko zmieniają formę już istnieją-cych dóbr. Nie tworzyły dla nich żadnej wartości nowej. Handel tylko przestawiał dobro z miejsca na miejsce, a prze-mysł tylko zmieniał formę dobra. Tylko w rolnictwie może powstać nadwyżka ponad koszty wytworzenia(ale tylko wdużych gospodarstwach)5.Tablica ekonomiczna (1758) Francois Quesnay’a (twórcy) jako pierwszy model makroekonomiczny.„Idea podatku jedynego”- rezygnacja z dotkliwego merkantylistycznego systemu podatkowego na rzecz opodatkowa-nia tylko rolnictwa ponieważ tylko ono tworzyło nadwyżkę (jeden podatek)Rolnictwo stało się obszarem rabunkowej zapaści, zaniedbane później powstał Fizjokratyzm ze Francji„Tablica ekonomiczna”- wszystkie elementy które w przyszłości będą konstruowane jako elementy makroekonomii:Struktura podmiotowa gospodarkiSpołeczeństwo- 3 klasy: chłopi, właściciele ziemscy, klasa jałowa (handlowcy, rzemieślnicy)- dziś: gospodar-stwa domowe-konsumenci i przedsiębiorstwa-producenciRuch okrężny w gospodarce: gospodarkę obiegają dwa strumienie:- dóbr i usług (strumień rzeczowy)- zapłata za dobra i usługi (strumień pieniężny)1P32GD41.cena2. dobra i usługi3. czynniki produkcji4. zapłataGospodarstwa domowe oferują przedsiębiorcom czynniki produkcji (ziemia, kapitał, siła robocza). Przedsiębiorstwapłacą wynagrodzenie- model równowagi ogólnej.5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • chiara76.opx.pl
  •