HW-Zieliński J.-303 Dywizjon Myśliwski Warszawski, Historia wojskowości
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
DYWIZJONY POLSKICH SIL POWIETRZNYCH NA ZACHODZIE
1940-1946
scan - zawisza
DOM WYDAWNICZY BELLONA
WARSZAWA 2003
Pierwsze dni
303. Dywizjon Myśliwski (od 17 września 1940 r. 303- Dywizion Myśliwski im.
T. Kościuszki) był drugim dywizjonem myśliwskim utworzonym w ramach Polskich
Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Został zorganizowany w Blackpool w lipcu
1940 r., w okresie kiedy już trwały działania powietrzne mające nazwę „Battle of
Britain'. Organizatorem dywizjonu był mjr pil.
Zdzisław Krasnodębski,
były do
wódca III/l. Dywizjonu Myśliwskiego wchodzącego w skład Brygady Pościgowej bro
niącej Warszawy we wrześniu 1939 r. Personel dywizjonu wywodził się z dawnej
111. i 112. eskadry myśliwskiej, które tworzyły III/l. Dywizjon Myśliwski.
2 sierpnia 1940 r.
303. dywizjon został przeniesiony na lotnisko Northolt znajdu
jące się pod Londynem. Odbywało się tam szkolenie lotnicze. Personel szkolony był
najpierw na samolotach
Master,
później na samolotach
Hurricane.
Do dywizjonu stacjo
nującego w Northolt zostali skierowani doświadczeni piloci brytyjscy. Objęli kierowni
cze stanowiska w dywizjonie, a dublowali ich dowódcy polscy. Dowódcami brytyjski
mi byli m.in. S/Ldr
Ronald Kellett,
który dowodził dywizjonem, F/Lt
John Kent
(Ka
nadyjczyk) - dowódca eskadry „A" i F/Lt
Athol Forbes
- dowódca eskadry
„B".
16 sierpnia 1940 r.
kadrę polskich pilotów w 303. dywizjonie stanowili: mjr
Zdzisław Krasnodębski,
kpt.
Tadeusz Opulski,
por.por.
Wojciech Januszewicz,
Ludwik Paszkiewicz, Wacław Łapkowski, Zdzisław Henneberg,
ppor.ppor.
Jan Zumbach, Mirosław Ferić, Jan Kazimierz Daszewski, Witold Łokuciew-
ski, sierż. Mirosław Wojciechowski,
plut.plut.
Stanisław Karubin, Eugeniusz
Szaposznikow, Marian Bełc, Kazimierz Wiinsche, Stefan Wojtowicz, Józef
Frantiśek
(Czech),
Karol Krawczyński
i
Piotr Gallus.
21 sierpnia 1940 r.
do dywizjonu przybyli: kpt.
Stanisław Pietraszkiewicz,
por.por.
Bogdan Grzeszczak, Witold Urbanowicz, Marian Pisarek, Walery Żak,
Arsen Cebrzyński,
ppor. ppor.
Jerzy Radomski, Bohdan Mierzwa, Jerzy Palu-
siński,
st. sierż.
Jan Kania,
sierż. sierż.
Tadeusz Andruszków, Jan Kowalski
i
Michał Brzezowski.
5
Adiutantem dywizjonu był kpt. pil.
Jan Żyborski,
oficerem informacyjnym -
kpt. pil.
Jarosław Giejsztowt,
lekarzem - por. dr
Zygmunt Wodecki,
a oficerem
technicznym - por. inż.
Wacław Wiórkiewicz.
30 sierpnia 1940 r. sześciu pilotów pod
dowództwem S/Ldr
Ronalda Kelletta
wy
konywało lot ćwiczebny. Niedaleko St. Al-
bans piloci dostrzegli ugrupowanie samo
lotów niemieckich. Jedną z tych maszyn,
lecącą w pewnym oddaleniu od ugrupowa
nia, zaatakował por.
Ludwik Paszkiewicz.
Atak okazał się skuteczny -
Bf-110
runął na
ziemię. Zestrzelenie to uznano za oznakę
przygotowania 303- Dywizjonu Myśliwskie
go do działań bojowych.
Por. pil. Ludwik
Paszkiewicz,
autor
pierwszego zestrzelenia
w 303. dywizjonie
Zginął 27 września
1940 r.
„Battle of Britain"
„Battle of Britain" - to całość intensywnych przygotowań obronnych oraz bez
pośrednich walk lotnictwa brytyjskiego z hitlerowską Luftwaffe od 10 lipca do
31 października 1940 r.
31 sierpnia 1940 r.
dywizjon rozpoczął działania w „Battle of Britain". W dywi
zjonie byli m.in. następujący polscy piloci:
dowódca - mjr
Zdzisław Krasnodębski
dowódca eskadry „A" - por.
Witold Urbanowicz
dowódca eskadry „B" - kpt.
Tadeusz Opulski
(por. Ludwik Paszkiewicz).
ESKADRA „A"
ESKADRA „B"
por.
Wojciech Januszewicz
por.
Zdzisław Henneberg
por.
Arsen Cebrzyński
por.
Marian Pisarek
ppor.
Jan Zumbach
ppor.
Mirosław Ferić
plut.
Stanisław Karubin
plut.
Eugeniusz Szaposznikow
plut.
Kazimierz Wiinsche
plut.
Stefan Wojtowicz
sierż.
Michał Brzezowski
por.
Ludwik Paszkiewicz
por.
Wacław Łapkowski
por.
Walery Żak
ppor.
Jan
K.
Daszewski
ppor.
Witold Łokuciewski
ppor.
Jerzy Radomski
ppor.
Bohdan Mierzwa
plut.
Karol Krawczyński
plut.
Józef Frantiśek
por.
Bogdan Grzeszczak
31 sierpnia,
w godzinach przedwieczornych, piloci eskadry „A" spotkali w po
wietrzu formację samolotów niemieckich
Bf-109-
Podczas walki maszyny nieprzyja
ciela zestrzelili na pewno: S/ldr
R. Kellett,
por.
Z. Henneberg,
ppor.
M. Ferić,
sierż.
S. Karubin,
sierż.
E. Szaposznikow
i sierż.
K. Wiinsche.
Ten niewątpliwy sukces
potwierdził dobre przygotowanie dywizjonu do walki oraz umiejętność współdziała
nia pilotów w powietrznych zmaganiach. Zwycięstwo dywizjonu docenili również
Brytyjczycy, czego dowodem była depesza od dowódcy Królewskich Sił Powietrz
nych (Chief of Staff of the RA.F.) o treści:
„Wspaniała walka 303 dywizjonu. Jestem
zachwycony. Nieprzyjaciel zobaczył, że polscy piloci są bezapelacyjnie górą".
Do kolejnego spotkania z niemieckimi samolotami doszło 2
września 1940
r.
O godz. 17.00 do alarmowego startu został poderwany cały dywizjon. Walka z nieprzy
jacielskimi
Bf-109
odbyła się nad kanałem La Manche. Pewne zwycięstwo odnieśli:
6
7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl chiara76.opx.pl
DYWIZJONY POLSKICH SIL POWIETRZNYCH NA ZACHODZIE
1940-1946
scan - zawisza
DOM WYDAWNICZY BELLONA
WARSZAWA 2003
Pierwsze dni
303. Dywizjon Myśliwski (od 17 września 1940 r. 303- Dywizion Myśliwski im.
T. Kościuszki) był drugim dywizjonem myśliwskim utworzonym w ramach Polskich
Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Został zorganizowany w Blackpool w lipcu
1940 r., w okresie kiedy już trwały działania powietrzne mające nazwę „Battle of
Britain'. Organizatorem dywizjonu był mjr pil.
Zdzisław Krasnodębski,
były do
wódca III/l. Dywizjonu Myśliwskiego wchodzącego w skład Brygady Pościgowej bro
niącej Warszawy we wrześniu 1939 r. Personel dywizjonu wywodził się z dawnej
111. i 112. eskadry myśliwskiej, które tworzyły III/l. Dywizjon Myśliwski.
2 sierpnia 1940 r.
303. dywizjon został przeniesiony na lotnisko Northolt znajdu
jące się pod Londynem. Odbywało się tam szkolenie lotnicze. Personel szkolony był
najpierw na samolotach
Master,
później na samolotach
Hurricane.
Do dywizjonu stacjo
nującego w Northolt zostali skierowani doświadczeni piloci brytyjscy. Objęli kierowni
cze stanowiska w dywizjonie, a dublowali ich dowódcy polscy. Dowódcami brytyjski
mi byli m.in. S/Ldr
Ronald Kellett,
który dowodził dywizjonem, F/Lt
John Kent
(Ka
nadyjczyk) - dowódca eskadry „A" i F/Lt
Athol Forbes
- dowódca eskadry
„B".
16 sierpnia 1940 r.
kadrę polskich pilotów w 303. dywizjonie stanowili: mjr
Zdzisław Krasnodębski,
kpt.
Tadeusz Opulski,
por.por.
Wojciech Januszewicz,
Ludwik Paszkiewicz, Wacław Łapkowski, Zdzisław Henneberg,
ppor.ppor.
Jan Zumbach, Mirosław Ferić, Jan Kazimierz Daszewski, Witold Łokuciew-
ski, sierż. Mirosław Wojciechowski,
plut.plut.
Stanisław Karubin, Eugeniusz
Szaposznikow, Marian Bełc, Kazimierz Wiinsche, Stefan Wojtowicz, Józef
Frantiśek
(Czech),
Karol Krawczyński
i
Piotr Gallus.
21 sierpnia 1940 r.
do dywizjonu przybyli: kpt.
Stanisław Pietraszkiewicz,
por.por.
Bogdan Grzeszczak, Witold Urbanowicz, Marian Pisarek, Walery Żak,
Arsen Cebrzyński,
ppor. ppor.
Jerzy Radomski, Bohdan Mierzwa, Jerzy Palu-
siński,
st. sierż.
Jan Kania,
sierż. sierż.
Tadeusz Andruszków, Jan Kowalski
i
Michał Brzezowski.
5
Adiutantem dywizjonu był kpt. pil.
Jan Żyborski,
oficerem informacyjnym -
kpt. pil.
Jarosław Giejsztowt,
lekarzem - por. dr
Zygmunt Wodecki,
a oficerem
technicznym - por. inż.
Wacław Wiórkiewicz.
30 sierpnia 1940 r. sześciu pilotów pod
dowództwem S/Ldr
Ronalda Kelletta
wy
konywało lot ćwiczebny. Niedaleko St. Al-
bans piloci dostrzegli ugrupowanie samo
lotów niemieckich. Jedną z tych maszyn,
lecącą w pewnym oddaleniu od ugrupowa
nia, zaatakował por.
Ludwik Paszkiewicz.
Atak okazał się skuteczny -
Bf-110
runął na
ziemię. Zestrzelenie to uznano za oznakę
przygotowania 303- Dywizjonu Myśliwskie
go do działań bojowych.
Por. pil. Ludwik
Paszkiewicz,
autor
pierwszego zestrzelenia
w 303. dywizjonie
Zginął 27 września
1940 r.
„Battle of Britain"
„Battle of Britain" - to całość intensywnych przygotowań obronnych oraz bez
pośrednich walk lotnictwa brytyjskiego z hitlerowską Luftwaffe od 10 lipca do
31 października 1940 r.
31 sierpnia 1940 r.
dywizjon rozpoczął działania w „Battle of Britain". W dywi
zjonie byli m.in. następujący polscy piloci:
dowódca - mjr
Zdzisław Krasnodębski
dowódca eskadry „A" - por.
Witold Urbanowicz
dowódca eskadry „B" - kpt.
Tadeusz Opulski
(por. Ludwik Paszkiewicz).
ESKADRA „A"
ESKADRA „B"
por.
Wojciech Januszewicz
por.
Zdzisław Henneberg
por.
Arsen Cebrzyński
por.
Marian Pisarek
ppor.
Jan Zumbach
ppor.
Mirosław Ferić
plut.
Stanisław Karubin
plut.
Eugeniusz Szaposznikow
plut.
Kazimierz Wiinsche
plut.
Stefan Wojtowicz
sierż.
Michał Brzezowski
por.
Ludwik Paszkiewicz
por.
Wacław Łapkowski
por.
Walery Żak
ppor.
Jan
K.
Daszewski
ppor.
Witold Łokuciewski
ppor.
Jerzy Radomski
ppor.
Bohdan Mierzwa
plut.
Karol Krawczyński
plut.
Józef Frantiśek
por.
Bogdan Grzeszczak
31 sierpnia,
w godzinach przedwieczornych, piloci eskadry „A" spotkali w po
wietrzu formację samolotów niemieckich
Bf-109-
Podczas walki maszyny nieprzyja
ciela zestrzelili na pewno: S/ldr
R. Kellett,
por.
Z. Henneberg,
ppor.
M. Ferić,
sierż.
S. Karubin,
sierż.
E. Szaposznikow
i sierż.
K. Wiinsche.
Ten niewątpliwy sukces
potwierdził dobre przygotowanie dywizjonu do walki oraz umiejętność współdziała
nia pilotów w powietrznych zmaganiach. Zwycięstwo dywizjonu docenili również
Brytyjczycy, czego dowodem była depesza od dowódcy Królewskich Sił Powietrz
nych (Chief of Staff of the RA.F.) o treści:
„Wspaniała walka 303 dywizjonu. Jestem
zachwycony. Nieprzyjaciel zobaczył, że polscy piloci są bezapelacyjnie górą".
Do kolejnego spotkania z niemieckimi samolotami doszło 2
września 1940
r.
O godz. 17.00 do alarmowego startu został poderwany cały dywizjon. Walka z nieprzy
jacielskimi
Bf-109
odbyła się nad kanałem La Manche. Pewne zwycięstwo odnieśli:
6
7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]